به گزارش پارس، روزنامه مصری الیوم در مقاله‌ای با عنوان "مصر در ضیافت بلقیس" با انتقاد از سیاست خارجی عربستان در سوریه و یمن، بر ناکامی و شکست عربستان سعودی علی‌رعم هزینه کردن میلیاردها دلار در این کشورها در حمایت از تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تأکید کرده و نسبت به سرنگونی و فروپاشی دولت سوریه و خلأ قدرت بعد از آن و عواقب امنیتی این موضوع برای مصر هشدار داده است.

خانم «می عزام »، نویسنده این مقاله می‌نویسد: عربستان سعودی در وضعیت دشواری قرار گرفته و علیرغم هزینه‌های فراوان چیزی عایدش نشده است. صدها میلیون دلار در سوریه و قبل از آن در عراق هزینه کرده اما چیزی به جز انفجارهای شرقیه نصیبش نشده است.

نویسنده این مقاله ادعا کرده است: انتخاب وزیر خارجه‌ای خارج از خاندان حاکم توسط ملک سلمان ،مرتبط با ناکامی این کشور در پرونده‌های خارجی در سال‌های اخیر است. جهان تغییر کرده و سیاست نیازمند رویکردهایی متناسب با تغییر و تحولات دارد و عادل الجبیر با منطق عمل‌گرایی و درک نقاط قوت سعودی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

این مقاله می‌افزاید: جنگ در سوریه به جنگ مردم علیه نظام تبدیل نشد. بلکه به عرصه‌ای برای جنگ میان صاحبان نفوذ و سیطره تبدیل شد. همه به دنبال سهیم شدن در قلب انقلاب دمشق هستند و نمی‌دانند که سقوط دمشق آغاز سقوط و قربانی شدن بیشتر اعراب خواهد بود.

وی به سیاست مصر در سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید: سیاست مصر کاملاً واضح است. خروج اسد با توسل به زور منجر به خلأ قدرت همانند لیبی خواهد شد و راهی به جز حل سیاسی این بحران وجود ندارد. عواقب خطرناک هرج و مرج در سوریه همانند حملات تاتارها و جنگ‌های صلیبی مصر را به صورت مستقیم تهدید می‌کند و این اختلاف اصلی بین مصر و عربستان است.

نویسنده این مقاله در بخشی دیگر از مقاله‌اش به حواذث یمن اشاره و تصریح کرده است : یمن دامی آمریکایی برای عربستان سعودی است ،همانند آنچه بر سر صدام حسین آمد . حوادث کنونی مثال آن ضرب‌المثل مردمی است که می گوید:" زورت فقط به ضعیف‌تر از خودت می‌رسد".