به گزاش پارس به نقل از تسنیم، «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و مسئول پرونده ایران در کابینه اسرائیل مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «پلتیکو» انجام داده و گفت: ایرانی‌ها درحال بهره بردن از تاکتیک‌های تاخیری هستند. به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند بدون دستیابی به توافق به ضرب‌الاجل [30 ژوئن] نزدیک شوند.
وی که برای دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن به سر می‌برد افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد هیچ زمانی برای بستن تمام راه‌های گریز و شفاف کردن تمام جزئیات باقی نخواهد ماند. و این به نفع ایران است.
اظهارات اشتاینیتز در واقع منعکس کننده نظر کارشناسانی است که معتقدند در این شرایط شاهد ظهور "سیاست رفتن تا مرز جنگ برای از میدان به در کردن حریف" هستیم به ویژه آنکه اوباما به انعقاد توافق احتمالی با ایران نزدیک است؛ توافقی که خطوط کلی آن در ماه آوریل مشخص شد و جزئیات مهم آن حل نشده باقی ماند. 
پلتیکو می‌نویسد: پاسخ به سوال زمان بندی [ضرب الاجل 30 ژوئن] برای اوباما و جان کری مذاکره کننده ارشد آمریکا دشوار است. از یک سو، آنها تحت فشار کسانی هستند که می‌گویند ایران براحتی بدون هیچ توافقی برای تشدید محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود، از مذاکرات خارج می‌شود. اما برخی دیگر معتقدند که خطر بزرگتر چشم انداز مصالحه‌هایی است که تحت یک ضرب الاجل مصنوعی انجام شود.
بر همین اساس «گری سیمور» که تا اوایل سال 2013 یکی از کارشناسان مذاکرات ایران در کاخ سفید بود می‌گوید: به نظر من دولت اوباما نباید تحت هیچ شرایطی برای دستیابی به توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن، احساس فشار کند. به این دلیل که ایرانی‌ها سعی دارند از ضرب الاجلل به عنوان اهرم فشار استفاده کنند، ما باید توجهی نداشته باشیم.
برخی ناظران نزدیک به مذاکرات هم تردید دارند که اختلافات باقیمانده تا پایان ضرب الاجل رفع شوند و بر همین اساس «رابرت آینهورن» از اندیشکده بروکینگز و مذاکره کننده سابق دولت اوباما در مذاکرات 1+5 نیز گفت: مذاکرات از ماه آوریل پیشرفت زیادی نداشته است.
«مارک فیتزپاتریک» کارشناس هسته‌ای در اندیشکده مطالعات راهبردی بین‌الملل و یکی از اعضای سابق وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه می‌گوید بستری شدن جان کری می‌تواند دلیلی برای تمدید ضرب الاجل 30 ژوئنی باشد که به اعتقاد وی برای موضع مذاکراتی غرب مضر است.
وی روز پنجشنبه در اندیشکده مطالعات راهبردی بین‌الملل گفت: حادثه دوچرخه سواری کری احتمالا به نفع غرب باشد. 
پایگاه خبری تحلیلی پلتیکو در ادامه نوشت: برخی مقامات دولت اوباما به صورت محرمانه گفته‌اند در صورت کشیده شدن مذاکرات به ماه جولای شگفت زده نخواهند شد.