به گزارش پارس به نقل از

 تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه المنار لبنان، در مسکو با اشاره به اینکه پاسخ و راه حل‌هایی برای تمام مسائل یافت شده است، ابراز امیدواری کرد که در صورت پایبندی تمام طرف‌ها به تفاهماتی که در نشست لوزان به دست آمد، به توافق می رسیم.


وی در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در مهلت باقی مانده نتیجه نهایی و مثبتی خواهد داشت؟ ماهیت مشکلات باقی مانده در این مذاکرات فنی است یا سیاسی؟ اظهار داشت: برای تمام مسائل راه حل  و پاسخ های یافته ایم و اکنون در مرحله تدوین آن هستیم و برداشت من این است که مسائل فنی همواره راهی برای تدوین می یابد، اما آنچه مانع پیشروی است درخواست های روز افزون یا تلاش برای طرح مسائل جدید است.

ظریف ابراز امیدواری کرد که در صورت پایبندی تمام طرفها به موارد مورد توافق در لوزان و تلاش برای اعلام جزییات تفاهم، امکان حرکت رو به جلو و دستیابی به توافق فراهم شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: در نشست سه جانبه در مسکو با روسیه و چین راههای تسهیل پیگیری مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت و امید است با اقدام جدی این سه (روسیه، ایران و چین) بتوانیم به جلو حرکت کنیم.

وزیر خارجه ایران در مورد این سوال که آیا موانع همچنان باقی است؟ پاسخ داد: همکاران من در این لحظه در وین با گروه 1+5 در حال بررسی و رایزنی هستند و امیدوارم پیشرفت حاصل کنیم.

وی در مورد کنفرانس یمن در ژنو و اینکه آیا این کنفرانس فرصت بزرگی برای موفقیت و دستیابی به توافق سیاسی در یمن است یا عربستان و متحدانش همچنان بر شروط خود که مانع دستیابی به راه حل است، پافشاری دارند؟ گفت: متاسفانه برخی در منطقه ما بر این باورند که مشکل یمن راهکار نظامی دارد و در واقع راه حل های نظامی آنان به بمباران غیرنظامیان بی گناه در یمن محدود می شود.

ظریف تصریح کرد: همه باید متوجه باشند که بحران یمن فقط راه حل سیاسی دارد و باید بدون پیش شرط و به منظور حل این مشکل پای میز مذاکره حاضر شوند.