به گزارش پارس به نقل از ایرنا، مقابله با باندهای قاچاق انسان طی دو هفته گذشته در تایلند و مالزی که شاهد کشف حدود 30 اردوگاه مرگ و قبرهای جمعی مهاجران بوده، تشدید شده است.

مقام ها و نیروهای پلیس نیز از متهمان تشکل دهنده و ساماندهی این باندهای مخوف قاچاق انسان هستند که هزاران نفر را در آب های منطقه جنوب شرق آسیا جابجا کرده و در اردوگاه های مرزی غیرقابل دسترسی نگه می داشتند.

'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی روز چهارشنبه، گفت که پلیس اطلاعاتی در مورد افراد مرتبط با باندهای قاچاق دریافت کرده و در حال جمع آوری اطلاعات بیشتری است.

وی فاش کرد که فردی به نام 'یاسین' به عنوان مغز متفکر باندهای قاچاق روهینگیایی های مسلمان شناسایی شده است.

وی اطلاعات بیشتری در مورد افراد درگیر در این باندها ارائه نکرد، اما دولت تایلند نیز دستور بازداشت یک مقام ارشد نظامی را به جرم دست داشتن در قاچاق شهروندان میانمار صادر کرده است.

'سومیوت پومپیانمووت' سخنگوی پلیس تایلند اعلام کرد که دادگاه عالی این کشور حکم بازداشت سرتیپ 'ماناس کونگپام' یک مقام دولت نظامی را به جرم دست داشتن در رسوایی قاچاق انسان صادر کرده است.

بیش از سه هزار و 500 مسلمان روهینگیایی میانمار طی هفته های اخیر تحت فشار دولت میانمار و بوداییان تندرو مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

باندهای قاچاق برای انتقال این افراد به کشورهای مالزی، استرالیا و اندونزی، اردوگاه های موقتی را در مرز تایلند و مالزی تدارک دیده اند که به اردگاه های مرگ مشهورند.

بازرس کل پلیس مالزی نیز همزمان با تایلند از شناسایی فردی به نام یاسین به عنوان مغز متفکر این باندها خبر داد، اما گفت: ما به دنبال یاسین هستیم. می دانیم که وی پشت پرده این باندهای قاچاق است و اقدامات بیشتری انجام خواهد شد.

تاکنون چند پلیس مالزی نیز به جرم همکاری با باندهای قاچاق انسان بازداشت شده اند. گفته می شود بیش از 60 نفر در تایلند و ده ها نفر در مالزی در این ارتباط در بازداشت بسر می برند.

به نوشته تارنمای روزنامه 'اتوسان'، 'یحیی زامری' از مقامات پلیس مالزی نیز اعلام کرد پلیس در حال حاضر با مقامات تایلندی برای شناسایی و بازداشت یاسین در حال مذاکره است.

مسلمانان روهینگیا که در میانمار حق شهروندی ندارند حدود 5 درصد از جمعیت 60 میلیون نفری این کشور فقیر جنوب شرق آسیا را تشکیل می دهند. آن ها از زمان استقلال این کشور در سال 1948 تاکنون با اذیت و آزار، شکنجه، بی توجهی و سرکوب مواجه بوده و مجبور به مهاجرت شده اند.

بیش از 140 هزار نفر از این افراد اکنون در اردوگاه های مالزی بسر می برند.