به گزارش پارس به نقل از فارس، در تاریخ 28 اردیبهشت شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق، به طور کامل به دست تروریست‌های داعش افتاد و سقوط کرد. خارج از چرایی سقوط شهر و مقصران اصلی این اتفاق، روزنامه السفیر در مطلبی به گزینه‌های پیش روی تکفیری‌های داعش پس از تسلط بر الرمادی می‌پردازد.

بنا به نوشته این روزنامه، داعش چهار گزینه را پیش روی خود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

1- حمله به بغداد و استان‌های جنوبی عراق (شیعه نشین) که از نظر السفیر این گزینه محال است مگر اینکه رهبران داعش عقل خود را از دست داده باشند، چرا که در جنوب عراق 15 میلیون شیعه وجود دارد که همچنین عمق استراتژیک ایران نیز محسوب می‌شود و داعش در صورت حمله به این مناطق دست به خودکشی زده است. بنابراین داعش استان‌های سنی‌نشین را ترجیح می‌دهد چرا که هزینه و سختی کمتری دارد.

2- عقب‌نشینی به مناطق تحت تسلط خود در سوریه که این گزینه نیز بعید است، چرا که یک شکست برای داعش در منطقه حیاتی عراق محسوب می‌شود. از سوی دیگر عقب‌نشینی به سوریه یعنی درگیر شدن با گروه‌های مختلف از ارتش سوریه گرفته تا جیش‌الفتح و دیگر گروه‌های مخالف بشار اسد که تلفات بیشتری برای داعش در پی دارد؛ بنابراین داعش همچنان مناطق سنی‌نشین عراق را ترجیح می‌دهد تا اینکه خود را در جنگ فرسایشی با ارتش سوریه و هم پیمانانش قرار دهد.

3- پیشروی داعش به سمت کشورهای هم پیمان با آمریکا، کشورهایی که حمایت شدید غرب و موانع طبیعی زیادی دارند اما این پیشروی برای داعش حیاتی است چرا که اگر موجودیتش به خطر بیفتد، می تواند امنیت منطقه، امنیتی انرژی و توازن موجود را بر هم بزند، آن هم در اطراف رژیم صهیونیستی و این چنین است که داعش یک تهدید واقعی و معضل امنیتی، نه فقط برای عربستان و اردن بلکه برای غرب و جهان محسوب می‌شود؛ در این هنگام کشورهای منطقه‌ای که از داعش حمایت می‌کنند، نه فقط حمایت خود را قطع خواهدن کرد، بلکه خود نیز به جنگ با داعش خواهدن رفت.

در این هنگام، فشار بر روی محور مقاومت نیز کاسته می‌شود و موقعیت این محور بالاتر می‌رود و آمریکا نیز مجبور است در کنار محور مقاومت علیه دعش بجنگد و این برای این کشور مطلوب نیست. بنابراین این گزینه به هیچ وجه برای داعش فعلا مقرون به صرفه نیست و شاید در آینده که سلاح و توان قابل اطمینانی برای خود فراهم آورد، این تهدید عملی شود، اما در این برهه چنین گزینه‌ای ممکن نیست.

4-  در وهله اول اشغال مناطق سنی‌نشین عراق و سوریه و در وهله دوم تثبیت آن‌ها که مراحل بعدی یعنی حرکت به سمت جنوب عراق یا کشورهای مجاور در صورت موفقیت در مرحله اول اتفاق خواهد افتاد.

بنا به نوشته السفیر، گزینه چهارم، برای داعش معقولانه‌تر و کم هزینه‌تر است و همچنین می‌تواند در صورت پیروزی در مرحله اول، سلاح و اموال بیشتری را بدست آورد که می‌تواند بنیه این گروهک را برای عملیات‌های بیشتر تقویت کند.