پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سینماداران فرانسه نمایش فیلمی در باره راست‌گرایان افراطی در این کشور را از برنامه خود حذف کردند. فیلم انتقادی-اجتماعی "یک مرد فرانسوی" قرار بود از دوم ژوئن در ۵۰ سینما در سراسر فرانسه اکران شود.

پاتریک آسته آلیاس دیاستم، کارگردان فرانسوی فیلم "یک فرانسوی" خشمگین است. یک هفته قبل از شروع نمایش فیلم او ۴۲ سینما ازمجموع ۵۰ سینمایی که نمایش این فیلم را در دستور کار خود قرار داده بودند، اعلام کرده‌اند که این فیلم را از برنامه نمایش خود حذف کرده‌اند.

فیلم "یک مرد فرانسوی" نمونه فرانسوی فیلم "تاریخ مجهول آمریکا" به کارگردانی تونی کی است که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و به مسائلی چون نژادپرستی و نئونازیسم در آمریکا می‌پرداخت. فیلم "یک فرانسوی" روایت زندگی مارکو، یکی از فعالان نژادپرست در فرانسه است.

پاتریک دیاستم، کارگردان فیلم "یک فرانسوی" قهرمان فیلم خود را این گونه توصیف می‌کند: «او مردی بیچاره است که از خشونت و تنفر روی برگردانده و به انسانی شریف تبدیل شده است.»

داستان فیلم شرح واقعیتی است که برای یک جوان ۱۸ ساله به نام کلمان مریک روی داده است. او که عضو یک سازمان چپ‌گرا بود، در پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ در سن لازار، ایستگاه مرکزی قطار پاریس، مورد حمله نژادپرستان فرانسوی قرار گرفت و در پی ضربات فراوان کشته شد.

فیلم "یک مرد فرانسوی" قرار بود از دوم ژوئن در ۵۰ سینما در سراسر فرانسه اکران شود. مسئولان پس از اکران فیلم بحث‌هایی را نیز با سازمان‌های محلی پیش برده بودند. اما بیشتر سینماداران به ناگاه از نمایش این فیلم پشیمان شدند و آن را از برنامه خود حذف کردند.

مارس- فیلم، شرکت تهیه‌کننده فیلم "یک مرد فرانسوی"، بر این نظر است که در هفته‌های گذشته مبارزه‌ای همه‌جانبه علیه این فیلم در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده بود. بسیاری از رسانه‌های فرانسه نیز اعلام کرده‌اند که نمایش ندادن این فیلم در سینماهای فرانسه به دلیل ترس سینماداران این کشور از انتقام سازمان‌های نژادپرست در این کشور بوده است.

پاتریک آسته آلیاس دیاستم، کارگردان "یک فرانسوی" در وبلاگ خود در این باره نوشته است: «اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، باید مرگ فیلم را قبل از نمایش‌اش اعلام کرد. به این ترتیب این فیلم به سینما راه نمی‌یابد، گرچه منتقدان فیلم همواره به من می‌گفتند نمایش این فیلم بسیار "مهم و ضروری" است.

ژیلبر کازاسو، پرفسور تحقیقات اروپایی دانشگاه فرایبورگ آلمان در باره دلیل‌این اقدام سینماگران فرانسوی می‌گوید در سال ۱۹۸۸ نیز فیلم "آخرین وسوسه مسیح" به کارگردانی مارتین اسکورسیسی در فرانسه اکران شد. در آن زمان راست‌گرایان افراطی علیه این فیلم موضع‌گیری کردند و تظاهراتی نیز بر پا شد و همین موضوع سبب شد بسیاری از سینماداران از ترس آسیب رسیدن به سینماهای خود از نمایش این فیلم منصرف شوند.

ژیلبر کازاسو اما بر این نظر است که زمانه تغییر کرده و احتمال چنان شرایطی برای فیلم "یک مرد فرانسوی" وجود ندارد. او می‌گوید جوانان فرانسوی امروزه رواداری بیشتری نسبت به فرهنگ‌ها و نظرگاه‌های دیگر دارند.

این پرفسور پژوهش‌های اروپایی دانشگاه فرایبورگ آلمان، در این رابطه نمونه‌ای را مثال می‌زند و می‌گوید پس از حمله تروریستی به روزنامه طنز "شارلی ابدو" در یازدهم ژانویه سال جاری چهارمیلیون فرانسوی به خیابان‌ها رفته و علیه نژادپرستی تظاهرات کردند.

پرفسور ژیلبر کازاسو می‌گوید گرچه نژادپرستان افراطی هنوز در فرانسه فعال هستند، اما این نکته را نیز باید همواره در نظر داشت که شمار آنها در فرانسه رو به کاهش است.