به گزاش پارس به نقل از تسنیم از زمان آغاز عملیات رزمندگان حزب الله برای پاکسازی منطقه مهم قلمون واقع در مرز دو کشور سوریه و لبنان، این جنبش تاکتیک ها و تسلیحات جدید نظامی را برای برای درهم کوبیدن تروریست ها در این منطقه به کارگرفته است که مهمترین آن استفاده بهینه از هواپیماهای بدون سرنشین است.

نیکلاس بلنفورد کارشناس آمریکایی حزب الله که بیش از یک دهه است تحولات این جنبش را از نزدیک پیگیری می کند با اشاره به تصاویر منتشر شده از عملیات این پهپادها در قلمون می نویسد: « مشاهده این فیلم خام، حس ثابتی از یک ارتش حرفه ای، با انگیزه، به خوبی چیده شده و منظم منتقل می کند که با استفاده از آرایه ای از تسلیحات و تجهیزات لجستیکی به بهترین شیوه موثر دست به عملیات تهاجمی می زند.»

به نوشته وی فرماندهان حزب الله با دقت عملیات تهاجمی را برنامه ریزی و از استقرار شبه نظامیان اطلاعات جمع آوری کرده اند و در همین راستا نیروهای خود را بر روی زمین و پهپادهای شناسایی را در آسمان به کار گرفته اند. علاوه بر این، منطقه را به چند بخش عملیاتی تقسیم کرده اند و نیروها و حمایت لجستیکی لازم را برای جنگ در مناطق کوهستانی دور افتاده و غیرمسکونی گرد آورده اند.

عمده تسلیحاتی که حزب الله در منطقه قلمون استفاده می کند که تصاویر منتشر شده از قلمون نیز قابل مشاهده است عبارتند از خمپاره اندازهای با کالیبرهای متفاوت، راکت اندازهای بدون عقب نشینی، دوشکا ١٢.٧میلیمتری، مسلسل های سنگین و موشک های ضدتانک که انواع متفاوتی را شامل می شود.

بنابر گزارش بلنفورد که در پایگاه دیلی استار لبنان منتشر شده، یکی از جالب ترین تسلیحاتی که حزب الله در نبرد قلمون استفاده می کند استفاده تاکتیکی از میکرو پهپادها است. استفاده از این پهپادها حزب الله را قادر می سازد تا از مواضع و امکانات جبهه النصره در مناطق صعب العبور تصویر برداری کند.

همچنین تصاویر منتشر شده از رزمندگان حزب الله نشان می دهد که آنها یونیفرم های قابل استتار بیابانی، کلاه نظامی و کوله پشتی های حرفه ای دارند که با آن، هر آنچه را که برای جنگ در این منطقه نیاز دارند می توانند حمل کنند. بنابر نوشته بلنفورد، نیروهای حزب الله در استفاده از تسلیحات خود کارآمد هستند و اصولا به صورت هدفمند و دقیق تیراندازی از شگردهای خاص خود در هدف قرار دشمنان استفاده می کنند.

کارشناسان نظامی و تحلیلگران مسایل امنیتی منطقه تاکید دارند که حزب الله پیش از جنگ سوریه با پس از آن کاملا متفاوت است، به نحوی که حزب االه جدید را بیشتر می توان ارتشی با اندیشه های چریکی توصیف کرد، مسلئه ای که بیش از پیش باعث نگرانی مقامات نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

در اواخر سپتامبر گذشته یک افسر نظامی اسرائیلی به رسانه های صهیونیستی گفت: « ما می دانیم که حزب الله تهاجمی فکر می کند. این گروه در حال کسب تجربه در سوریه است جایی که این گروه حملاتی در مناطق شهری شروع می کند... آنها در حال یادگیری چگونگی کنترل صدها مبارز، همکاری اطلاعاتی، قدرت هوایی و فرماندهی و کنترل هستند ».