به گزارش پارس به نقل از ایرنا، بیش از 2 هزار تن از اساتید حوزه، علما و اندیشمندان شیعه و سنی و نیز دانشگاهیان از عراق و کشورهای مختلف اسلامی، در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ، فردا (دوشنبه) در نجف گردهم می آیند تا یاد و خاطره مردی را که مسیر تاریخ را در قرن بیستم تغییر داد، گرامی دارند.

شیخ قاسم الهاشمی دبیرکل موسسه معارف اسلامی الغری و دبیر اجلاس گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) در گفت وگو با ایرنا، افزود: این اجلاس همه ساله با هدف گرامیداشت یاد و خاطره امام و بررسی ابعاد مختلف اندیشه های دینی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی ایشان برگزار می شود و امسال هشتمین سال متوالی است که این همایش با شعار 'امام خمینی راه امت و عظمت تاریخ' برگزار می شود. 

از روزها قبل در خیابان های نجف، پوسترها و بنرهای بزرگ مربوط به این همایش را که تصویر شفاف از امام خمینی(ره) بر آن نقش بسته، نصب کرده اند و اهالی نجف معتقدند این روزها، روزهای امام خمینی(ره) است که دیر زمانی نیست کنارشان بود و در کوچه های تنگ و قدیمی نجف، بنیان نظامی اسلامی و مکتبی را پایه ریزی می کرد که امروز در منطقه خاورمیانه و حتی اقصی نقاط جهان چراغ راه نیروهای تحول خواه و ضد تروریسم شده است. 

بسیاری از شهروندان و نخبگان عراقی، اکنون جریان مقاومت اسلامی در منطقه را که در حال نبرد با تروریسم و افراط گرایی است، حاصل افکار و ایده های آن امام و ادامه دهنده راهش

رهبر معظم انقلاب می دانند.

الهاشمی به تشریح برنامه های همایش یادشده پرداخت و گفت که امسال هم مانند سالهای قبل، این اجلاس با حضور گسترده اساتید حوزه و دانشگاه و علما و ائمه جمعه و جماعت ، روسای موسسات فرهنگی و نمایندگانی از پارلمان عراق برگزار خواهد شد. 

وی حضور طلاب حوزه ها را در این همایش یک روزه بسیار پر رنگ دانست و افزود: شخصیت هایی مانند خالد الملا رییس هیات علمای عراق (اهل سنت)، نماینده آیت الله بشیر نجفی (فرزند وی) و نیز صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف و همچنین سفیر ایران در عراق ، در این همایش سخنرانی خواهند کرد. 

محورهای این همایش، عمدتا حول شرایط و موقعیت تاریخی ای است که امام خمینی(ره) توانست برای اتحاد در صفوف مسلمانان ایجاد کند. 

الهاشمی رییس دفتر ائمه جمعه و جماعات عراق در خصوص میهمانان خارجی این همایش نیز گفت که امسال از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، لبنان، یمن، عربستان، بحرین و نیز سوریه، اندیشمندانی در این همایش حضور دارند که هرسال بر تعداد این کشورها افزوده می شود. 

همایش گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) در آستانه سالگرد ارتحالش، برنامه های جنبی دیگری هم دارد که از جمله نمایشگاه آثار مکتوب امام خمینی و مقام معظم رهبری است. 

همچنین یک نمایشگاه عکس امام نیز در حاشیه این همایش برپا می شود که عمدتا مربوط به مراسم تشییع تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. 

همچنین مقالاتی از عراق و سراسر جهان برای این همایش ارسال شده که به گفته آقای الهاشمی، قرار است، به همراه سخنرانی ها، در ویژه نامه همایش چاپ شود. 

در این همایش از طیف های مختلف جامعه عراق از جمله شیوخ و سران عشایر و همچنین زنان فرهیخته و از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند.