به گزارش پارس به نقل از سایت ایران هسته ای، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تایید کرد که در صدر فهرست درخواست بازجویی آژانس از مقام ها و دانشمندان نظامی ایران قرار دارد.
شمخانی شنبه شب در برنامه نگاه یک گفت که غیر از وی 23 نفر دیگر هم در این لیست قرار دارند.
اشاره شمخانی به فهرستی است که گروه 1+5 حدود دو هفته پیش به تیم مذاکره کننده ایران تحویل داده و خواستار دیدار با آنها شده است.
شمخانی گفت چنین اجازه ای به آژانس داده نخواهد شد.
کارشناسان در تهران می گویند فهرستی که 1+5 به ایران داده، در واقع یک فهرست توافق شده میان تیم ایرانی و 1+5 برای رسیدگی به موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) بوده است.
عباس عراقچی هفته گذشته این موضوع را تایید کرد که یک توافق درباره PMD میان ایران و 1+5 وجود داشته و فهرست 23 دانشمند و مقام دفاعی ایران هم در همین راستا از سوی تیم ایرانی دریافت و به تهران آورده شده است.
این در حالی است که ظاهرا تیم مذاکره کننده اختیاری برای این توافق نداشته است.
علاوه بر این، برخی منابع در تهران به «ایران هسته ای» گفتند موضوع، به بازجویی از 23 دانشمند و مقام دفاعی ختم نمی شود و 1+5 خواستار دیدار از 5 مکان نظامی در تهران هم شده است.
شنیده های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که فقط یکی از این مکان ها در پارچین قرار دارد.
آژانس در آخرین گزارش خود نوشته است علاوه بر افراد و مکان ها، خواستار دسترسی به اسناد و تجهیزات نظامی ایران هم هست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دو هفته پیش تاکید کردند به هیچ وجه چنین دسترسی هایی به آژانس داده نخواهد شد.
دیپلمات ها در تهران می گویند، از دید ایران اگر بنا بر استقرار یک رژیم بازرسی ویژه در ایران باشد، تهران ترجیح می دهد اساسا توافق نکند.
محمد جواد ظریف روز شنبه پس از دیدار با جان کری در ژنو گفته است که ایران و امریکا به دنبال یافتان راه دیگری برای مسئله بازجویی آژانس از دانشمندان دفاعی ایران هستند.
ناظران این گفته ظریف را عجیب ارزیابی می کنند و عقیده دارند وظیفه تیم مذاکره کننده جبران خطای گذشته و بستن همه راه ها برای دسترسی غرب به دانشمندان، مکان ها، تجهیزات و اسناد نظامی ایران است نه پیدا کردن راهی دیگر برای آن!