به گزارش پارس به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در برنامه نگاه یک شنبه شب، تحلیلی جامع از شرایط منطقه‌ای، مذاکرات هسته‌ای و شرایط امنیتی داخلی کشور ارائه کرد.

شمخانی در این مصاحبه با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری گروه‌های افراطی و تروریست‌های تکفیری، عواملی چون ارتجاع منطقه، صهیونیسم بین‌الملل و سرویس‌های جاسوسی غرب را در شکل‌گیری گروه‌های افراطی با یکدیگر همراه دانست و اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف این جریان، فرسایشی کردن و تضعیف محور مقاومت و مقابله با خاستگاه این مقاومت یعنی انقلاب اسلامی و حکومت مقتدر بر آمده از آن است.

شمخانی با اشاره به خسارت‌های مادی و انسانی عظیمی که تروریست‌های تکفیری به جامعه اهل تسنن تحمیل کرده‌اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشکلات جهان اسلام اعم از اهل تسنن و تشیع بی‌تفاوت نخواهد بود و در این راستا نخبگان اهل تسنن در ایران و جهان را به هم‌اندیشی و اجماع برای برچیدن مشکل بزرگ تکفیری‌ها فرا می‌خواند.

وی در پاسخ به نقش ائتلاف ادعایی مقابله با داعش در عراق گفت: امروز این سؤال به صورت جدی از سوی اندیشمندان غربی مطرح است که مبنای اعمال استاندارد دوگانه ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم در برابر تروریست‌های حاضر در سوریه و دنباله‌های آنان در عراق چیست؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ارزیابی من از ائتلاف غربی- عربی در منطقه این است که شعار مبارزه با تروریسم صرفاً به ابزاری برای تحمیل اراده غیر مشروع نظام سلطه در منطقه مبدل شده و به هیچ وجه عزمی راسخ برای ریشه‌کنی این پدیده شوم وجود ندارد.

شمخانی جنگ نیابتی را جنگ مکمل در تضعیف محور مقاومت و انقلاب اسلامی دانست و افزود: نظام سلطه برای مقابله با موج بیداری اسلامی و مهار نفوذ روبه تزاید انقلاب اسلامی به دنبال درگیر سازی ظرفیت‌های جهان اسلام و ایجاد و توسعه نزاع های مذهبی، قومی و طایفه‌ای با هدف افزایش امنیت رژیم صهیونیستی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر کانون‌های تهدید و خنثی سازی توطئه‌هایی که علیه امنیت ملی کشور شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بدون تردید، ایران به دلیل ساختار حکومتی خود که بر محور ولایت شکل گرفته است، امروز مستقل‌ترین، مقتدرترین، امن‌ترین و با ثبات‌ترین وضعیت را در منطقه پر آشوب خاورمیانه دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز هیچ تهدیدی متوجه مرزها و امنیت سرزمینی ما نبوده و با اقدامات اطلاعاتی، امنیتی و دفاعی هوشمندانه عناصر تهدید زا کیلومترها از حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران به عقب رانده شده‌اند.

شمخانی ادامه داد: امروز کارشناسان امور راهبردی به این واقعیت اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران به دلیل صبر استراتژیک و اجتناب از رفتارهای هیجانی و ماجراجویانه، ضمن شناسایی دقیق فرصت‌ها به بازیگری فعال در عرصه ایجاد و مدیریت هوشمندانه تحولات منطقه‌ای مبدل شده است.

وی در ادامه با اشاره به تجاوز غیرقانونی عربستان سعودی به کشور یمن گفت: اهداف خام و مبتنی بر تفکر و رفتار هیجانی حاکمان جدید این کشور منجر به اتخاذ تصمیم اشتباهی شد که به زودی اثرات مخرب آن با شکست و هزیمت کامل در برابر اراده مردم یمن هویدا خواهد شد.

شمخانی عدم تحقق اهداف تجاوز نظامی سعودی به یمن را پس از گذشت بیش از دو ماه حمله بی‌رحمانه به این کشور، دلیل روشنی بر اشتباه بودن این تصمیم غیر انسانی عنوان کرد و افزود: امروز ضمن آنکه هیچ زمینه مردمی برای بازگشت رییس جمهور مستعفی به قدرت وجود ندارد، گروه انصارالله با همکاری ارتش یمن به عنوان قدرتی نظامی بر سرزمین یمن احاطه یافته و محور اتحاد همه گروه‌های قومی و مذهبی شده است.

علی شمخانی با اشاره به اینکه بحث تجزیه کشورهای عربی ریشه در سیاست‌های آمریکا دارد، افزود: امثال جو بایدن و کسینجر معتقدند که اگر تجزیه کشورهای عربی صورت پذیرد بزرگترین سرزمین منطقه، اسرائیل خواهد بود لذا آنها نه تنها به عراق بلکه به عربستان و سوریه هم به دید تجزیه طلبانه نگاه می‌کنند اما موفق نخواهند شد.

دریابان شمخانی در بخش دیگری از اظهارات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکایی‌ها زمانی تصمیم به مذاکره گرفتند که در مورد ناکارآمد بودن ابزار نظامی و تحریم‌های اقتصادی به جمع‌بندی رسیدند.

وی افزود: اعمال تهدید نظامی علیه ایران قابل تصور نیست، زیرا آنها ممکن است که شروع کننده باشند، اما تمام کننده نخواهند بود و نمی‌دانند که پیامدهای تهدید نظامی چه خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: اعمال تحریم‌های ظالمانه نیز نه تنها برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را متوقف نکرد بلکه موجب رشد و شکوفایی آن شد بنابر این راهی به غیر از مذاکره با ایران مقتدر برای غرب باقی نماند.

شمخانی گفت: آمریکایی‌ها به منظور رسیدن به حداکثر منافع و راضی کردن متحدان نامشروع منطقه‌ای خود ادعاهای گزاف مطرح و یا گروه‌های تروریستی از جمله احزاب در کمین نشسته را به خدمت می‌گیرند. اما این تهدیدات در تصمیم گیری ایران هیچ تأثیری ندارد.

دریابان علی شمخانی در ادامه برنامه نگاه یک افزود: قلدری و سلطه جویی در برابر کشوری چون جمهوری اسلامی ایران که بر توان دفاعی بومی و قدرت حاصل از پشتوانه مردمی تکیه دارد عاقبتی تلخ چون فرجام صدام معدوم را به دنبال خواهد داشت.

وی با تبیین راهبرد نرمش قهرمانانه و هم راستا بودن آن با آرمان‌های غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: مذاکرات هسته‌ای بدون توجه به نتیجه آن، مسیری برای ارتقاء جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی بوده و از این رو اصول و مبانی توافق، تحت تاثیر شتاب‌زدگی، تعجیل و زمان بندی‌های غیر ضرور قرار نخواهد گرفت.

دریابان علی شمخانی در عین حال خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای مهمترین پرونده امنیت ملی کشور است و نباید تبدیل به موضوعی جناحی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بهانه‌های غرب در مسئله هسته‌ای و اعمال تحریم علیه ملت ایران گفت: تحمیل تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی از سوی غرب بر علیه ایران، اشتباه بزرگی بود که امروز برای پاسخگویی به افکار عمومی جهانیان در خصوص اقدامات بی پایه خود به دنبال اثبات اتهامات واهی هستند.

شمخانی با اشاره به سابقه ۱۲ ساله بازدیدها و نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای و بعضا غیر هسته‌ای ایران و دریافت اطلاعات کامل فعالیت‌های گذشته و جاری کشورمان در حوزه هسته‌ای اظهار داشت: در صورت فاصله گرفتن آژانس از رویکرد سیاسی، این حجم از همکاری برای مشخص شدن اهداف صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران کافی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات ناشی از درخواست آژانس برای بازرسی از تأسیسات نظامی گفت: با توجه به رویکرد سیاسی و سابقه نامناسب آژانس در این زمینه در صورت اجازه بازرسی توقعات طرف مقابل قابل مدیریت نخواهد بود.

شمخانی افزود: پیش از این و به دلیل فراهم شدن امکان گفت‌وگوی کارشناسان آژانس با برخی متخصصان هسته‌ای کشور، اطلاعات این عزیزان به دست دشمن رسید و سه نفر از عناصر مبتکر و خلاق هسته‌ای کشور به شهادت رسیدند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده کشورمان با اشراف کامل به ملاحظات ذکر شده تاکنون با درخواست‌هایی از این دست مخالفت کرده‌اند و در آینده نیز این رویکرد با قاطعیت ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه از تیم مذاکره کننده برای دفاع از حقوق و منافع ملی کشور و تقبیح برخی اظهارات و اتهامات غیر منصفانه به سربازان صف اول جبهه دیپلماسی کشور افزود: فرجام مذاکرات، فارغ از نتیجه آن باید به تقویت انسجام، وحدت و همدلی آحاد ملت با هر گرایش و سلیقه سیاسی منجر شده و اراده ملی برای اتکاء هر چه بیشتر به منابع و ظرفیت‌های داخلی برای عبور از مشکلات اقتصادی را افزایش دهد.