به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت 10:30 به وقت محلی (13 به وقت تهران) در شهر ژنو به گفت‌وگو نشستند.
 
در این نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونانظ ظریف، وندی شرمن معاون جان کری و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارند.
 
ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز به رایزنی‌ها در ژنو پیوسته است.
 
این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از 9 روز رایزنی هسته‌ای در لوزان و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.
 
پس از رایزنی‌های لوزان 2 که سیزدهم فروردین ماه بعد از 9 روز پایان یافت ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آمریکا) به راه‌حل‌هایی برای دستیابی به توافق جامع دست یافتند و از آن پس گفت‌وگوها برای نگارش متن پیش‌نویس برجام آغاز شد که تاکنون پنج دور گفت‌وگو در این زمینه برگزار شده، 4 دور در وین و یک دور در نیویورک. دور اخیر این رایزنی‌ها از روز سه‌شنبه در سطح کارشناسان و معاونان تا جمعه (پنجم تا هشتم خرداد ماه) در شهر وین برگزار شد.
 
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5 پس از پایان این گفت‌وگوها، عنوان کرد: در مذاکرات کارشناسی در خصوص متن پیوست اقدامات هسته‌ای و متن پیوست لغو تحریم‌ها گفت‌وگوهای فشرده‌ای انجام شد و می‌توانم بگویم که تهیه متن پیوست‌ها (ضمایم) با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.
 
یکی از کارشناسان تیم مذاکره کننده کشورمان در این باره نیز عنوان کرد: بررسی دلایل کندی تدوین متن توافق نهایی، هدف اصلی نشست دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو است.
 
این کارشناس با بیان اینکه کندی تدوین متن توافق، نیاز به این نشست داشت افزود: شاید با حضور مذاکره کنندگان و وزرا به توان برخی موانع را برطرف کرد و به تدوین متن سرعت داد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا بالاترین مقام فنی آمریکا ارنست مونیز در مذاکرات حضور یافته است گفت: ما پیش از این به طرف آمریکایی اعلام کرده بودیم که علی اکبر صالحی به دلیل کسالت نمی‌تواند در مذاکرات دو جانبه ژنو حضور یابد.
 
این کارشناس افزود: با توضیحاتی که داده‌ایم وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات حضور یافته است و ما آماده‌ایم اگر ارنست مونیز مطلبی برای ارائه دارد، بشنویم.
 
10 تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو است. عراقچی اخیر اعلام کرد که در صورتی نیاز به زمان برای ادامه نگارش متن برجام باشد، ایران مشکلی با تمدید مذاکرات ندارد زیرا به دنبال یک توافق خوب است..