به گزارش پارس، ایرنا به نقل از منابع خبری بخش ترک نشین قبرس خبر داد: اتخاذ این تدابیر در پایان دیدار عصر پنجشنبه نیکوس آناستاسیادس رهبر بخش یونانی نشین و مصطفی اکینجی رهبر بخش ترک نشین قبرس، زیر نظر نماینده سازمان ملل متحد اعلام شد.

اسپن بارث فرستاده ویژه سازمان ملل به قبرس که هماهنگی مذاکرات رهبران دو بخش را بر عهده دارد، گفت: طرفین با دستیابی به توافقات جدید تمایل و عزم مشترک خود برای دستیابی به وحدت را به نمایش گذاشتند.

به گفته وی، 7 گذرگاه مرزی بین دو بخش وجود دارد، نخستین گذرگاه 12سال پیش برای رفت و آمد افراد و انتقال کالا گشوده شده بود و یک مرز دیگر نیز 5 سال پیش آغاز به کار کرده بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل به قبرس ادامه داد: طرفین همچنین درباره تسهیل تماس های تلفنی بین دو بخش و اتصال شبکه های برق به توافق رسیدند.

به عقیده کارشناسان، برداشتن این گام های عملی که در سال های اخیر بی سابقه بوده است به تقویت اعتماد بین دو بخش قبرس و ایجاد فضای دوستانه کمک خواهد کرد.

قرار است اکینجی که اواخر آوریل (اردیبهشت ماه گذشته) به ریاست بخش ترک نشین قبرس انتخاب شد و آناستاسیادس بار دیگر 17 ژوئن (27 خرداد جاری) دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، با انتخاب آکینجی روند مذاکرات وحدت قبرس تسریع شده است.

جزیره قبرس با مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسم شد.

بخش ترک نشین تنها از سوی ترکیه شناخته شده ولی بخش یونانی نشین عضو سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

تاکنون مذاکرات رهبران پیشین دو بخش برای وحدت با شکست رو به رو شده بود.