به گزارش پارس خبرگزاری فرانسه از تهران، یک مقام بلند پایه ایرانی پنجشنبه ایده منطقه پرواز ممنوع هوایی برفراز سوریه را که ترکیه به دنبال آن است رد کرد .
به گفته این مقام ایرانی ،‌این فکر اشتباه است و موجب شکست در بازگرداندن امنیت به منطقه خواهد شد.
آنکارا به عنوان پیش شرط ورود خود به ائتلاف نظامی علیه گروه داعش به فرماندهی آمریکا ،‌ایجاد منطقه پرواز ممنوع هوایی و منطقه بی طرف در مرز خود با سوریه و نیز آموزش شورشیان سوری میانه رو را برای سرنگونی حکومت سوریه مطرح کرده است .
اما اواخر سال 2014، واشنگتن اعلام کرده بود چنین منطقه پرواز ممنوع به سبب حضور بیش از یک میلیون آواره سوری در مرز مناسب اوضاع سوریه نیست .
ایران مهم ترین متحد منطقه ای حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محسوب می شود و تهران به حکومت اسد حمایت مالی و نظامی می دهد.جمهوری اسلامی همچنین ترکیه را متهم می کند که اجازه انتقال سلاح و جنگجویان را از مرز خود با سوریه می دهد اما آنکارا این حرف را تکذیب می کند.
حسین امیرعبداللهیان معاون ویر امور خارجه ایران گفت :« گفتگوها درباره برقراری منطقه پرواز ممنوع هوایی ( در سوریه ) تکرار اشتباهات گذشته است و (چنین تدبیری) به امنیت و ثبات منطقه ای کمک نمی کند.»
وی براساس سخنان او که در پایگاه اینترنتی تلویزیون ایران منتشر شد ، افزود :« برای دستیابی به راه حل سیاسی مناقشه ،‌کشورهای همسایه سوریه باید مرزهای خود را کنترل کنند و مانع از عبور نیروهای شورشی شوند.»
این مقام ایرانی این سخنان را در کویت در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی بیان کرد.