به گزارش پارس به نقل از اسپاتنیک، گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنج شنبه در سخنانی تصریح کرد که روسیه نشانه‌هایی می‌بیند که آمریکا احتمالا مایل است تا در خصوص مشارکت ایران در گفتگوهای صلح سوریه پس از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با جمهوری اسلامی، مذاکره کند.
این مقام ارشد روسی در ادامه گفت: آمریکا موضع خود را در قبال مشارکت ایران در گفتگوهای سوریه تغییر نداده است ولی برخی نشانه ها وجود دارد که اگر مساله هسته‌ای ایران حل و فصل شود آمریکا مایل به مذاکره در خصوص مشارکت ایران در گفتگوهای سوریه خواهد بود.
آمریکا و قدرت های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان ژوئن یعنی 9 تیرماه هستند. ایران و گروه 1+5، 2 آوریل (13 فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.
کشورهای غربی بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده اند و به این بهانه تحریم های اقتصادی و تجاری زیادی را علیه تهران اعمال کرده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها ضمن رد این اتهامات، تاکید کرده است که هدف اصلی از برنامه اتمی، اهداف صلح آمیز است.
گاتیلوف در ادامه در خصوص اوضاع یمن نیز گفت: روسیه بر این باور است که یک کنفرانس بین المللی فوری باید در خصوص بحران یمن در شهر ژنو تشکیل شود. متاسفانه کنفرانسی که قرار بود 28 می یعنی امروز پنج شنبه برگزار شود، لغو شده و هیچ تاریخ جدیدی نیز برای برگزاری این کنفرانس تعیین نشده است.
وی تاکید کرد: ما بر این باوریم که چنین کنفرانسی با مشارکت همه طرف های مخالف باید هرچه سریعتر برگزار شود. ما از تلاش های سازمان ملل برای سازماندهی این کنفرانس حمایت می کنیم.
طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به همراه چند کشور دیگر عربی و با حمایت آمریکا، تجاوز به خاک یمن را آغاز کرده و شمار زیادی از مردم این کشور را به شهادت رسانده و بسیاری را نیز مجروح کرده است.