به گزارش پارس به نقل از تسنیم عادل پیغامی ظهر امروز در نشست تخصصی خود کفایی ملی در افق تمدن نوین اسلامی که در خانه بیداری اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه امروز اقتصاد را با سود جویی و نفع شخصی معادل شده و اسلام را از آن حذف شده، اظهار داشت: امروز در دانشکده‌های اقتصادی تنها سخن از اقتصاد زده می‌شود و از روش شناسی، تاریخ و فلسفه سخنی به میان نمی‌آید که این مسئله نشان از رویکرد نئوکلاسیک در حوزه آکادمیک دانشکده‌های اقتصاد دارد.

وی با اظهار تأسف از اینکه در سرفصل‌های دانشجویان اقتصاد، تاریخ خوانده نمی‌شود، تصریح کرد: امروز درس تاریخ در رشته اقتصاد، درسی 2 واحدی و اختیاری بوده و تنها اندیشه غرب و نه روش غرب تدریس می‌شود که البته تاریخ در اقتصاد تنها تا قرن 20 آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: ما در غرب‌زدگی خود اشراف شده از تاریخ معاصر غرب هستیم اما تاریخ غرب و حتی تاریخ اسلام را نمی‌خوانیم چرا که تصمیم گرفته شده این مباحث دیده نشود و در نتیجه ما دچار گپ تاریخی شدیم و این گپ تاریخی بی‌هویتی است و انسان بی‌هویت به راحتی با هر چیزی پر می‌شود.
وی معضل امروز جامعه را بی‌هویتی تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: حافظه تاریخی هر ملتی که پاک شود آن ملت شکننده شده و حافظه تاریخی ما پاک شده که باید در این راستا به مطالعه در تاریخ گذشتگان روی آورد.
پیغامی با اشاره به روش آقا نورالله نجفی و جمعی از علمای اصفهان برای استفاده مردم از سرمایه و تولید ملی گفت: تنگه احد اقتصاد مقاومتی را حافظه تاریخی می‌دانم که باید روی این مسئله کار شود.
وی با بیان اینکه عبرت‌های تاریخی پایه یادگیری است، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای یادگیرنده باشد توسعه یافته است و ما از تاریخ باید الگوها و استراتژی‌ها را یاد بگیریم البته انتقال تاریخی مصادیق الزاما درست نیست برای مثال نهادی به نام کمپانی تنها برای استعمار در دنیا ساخته شده اما روحانیت در آن زمان به جای حذف و یا ترس از این نهاد آن را به شکل و مدل اسلامی بازسازی می‌کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)افزود: برخی می‌گویند باید بانک را حذف کرد در حالی که سنت سلف ما چنین چیزی را نمی‌گوید البته باید در شبیه سازی تاریخی مواظب باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته منسوجات لوکومتیو اقتصادی بود، تصریح کرد: امروز اقتصاد دانش بنیان لوکومتیو اقتصادی شده اما باید در حوزه اقتصاد مردمی هم کار شود البته ما اکنون بخشی از فرصت‌های تاریخی را از دست دادیم که  همزمان باید رویکرد فعال داشته باشیم، تحریم کالاهای خارجی حرکت انفعالی اما لازم است و این مسئله معادل همان مسئله تقوای ضعف و تقوای قوت شهید مطهری است.
پیغامی با اشاره به استراتژی درون و برون‌گرایانه کشورهای دنیا در زمینه اقتصادی خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده هر 2 روش اشکالاتی داشته و استراتژی مقام معظم رهبری معنادار بوده که ایشان در مسئله اقتصاد فرمودند درون‌زایی و برون‌گرایی یعنی امروز باید به موازات درون‌زایی رویکرد برون‌گرایانه داشته باشیم البته تمام کشورهای پیشرفته دنیا در مقطعی درون‌زایی و درون‌گرایی داشتند.
وی افزود: انگلیس در قرن 17 یکی از درون‌گرایانه‌ترین اقتصادهای دنیا را در پیش گرفت اما آدام اسمیت پس از آنکه انگلیس کالاهای خود را تولید کرده و نیاز به صادرات پیدا کرد بحث بازارهای باز اقتصادی و برون‌گرایی را مطرح کرده بنابراین باید در بحث‌های اقتصادی بستر زمان و مکان را درک کرد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: حال که اقتصاد ما در خطر است زمان آن رسیده که بگوییم اسلام در خطر است، بخشی از بیداری اسلامی در مکتب اصفهان اقتصادی بوده است.