به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: هم پیمانان سوریه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جریان بحران این کشور که هم اکنون چهار سال و چند ماه از آن می گذرد ، هرگز در پشتیبانی و حمایت از دولت سوریه کوتاهی نکردند. 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق ، ولید المعلم در جریان نشست مشترک خبری با نعلبندیان همتای ارمنستانی در پاسخ به کسانی که مدعی دور شدن تهران و مسکو از دمشق هستند ، گفت:روابط ما 
با این دو کشور بسیار مستحکم و راهبردی است و حمایت دوستان ملموس و مستمر است.
وی درباره موضع کشورش در قبال مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 گفت : از آنجایی که توافق در این زمینه منافع ملت quotation mark دوست و بردار quotation mark ایران را تامین می کند، ما از آن استقبال می کنیم و به نقش فعال و بزرگتر تهران در محافل بین المللی پس از پایان این مذاکرات امید بسته ایم quotation mark .
رئیس دپیلماسی سوریه همچنین در واکنش به اظهارات اخیر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که از جامعه جهانی خواسته است تا برای پایان بحران در سوریه وارد عمل شود ، گفت : مردم سوریه قادر هستند در برابر هجمه تروریستها بایستند و مانع عملی شدن توطئه های تقسیم سوریه خواهند شد.
ولید المعلم خطاب به فابیوس تصریح کرد: quotation mark شرتان را از سر ما کم کنید، آنچه امروز در سوریه می گذرد، ناشی از توطئه فرانسه و هم پیمان این کشور علیه سوریه است و اگر آنها واقعا نگران هستند ، شایسته است که توطئه خودشان را علیه سوریه متوقف کنند. quotation mark 
وزیر امور خارجه سوریه گفت : فرانسه به عنوان کشور عضو دایمی شورای امنیت در قبال قطعنامه های این شورا با استفاده مبنی بر مبارزه با تروریسم با استفاده از بند هفتم و اتخاذ اقداماتی علیه حامیان تروریسم چه کرده است؟ quotation mark .
برپایه این گزارش، وزیر امور خارجه سوریه پاسخ به پرسشهای خبرنگاران از اظهارات مقامات ترک مبنی بر برپایی منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه انتقاد کرد و گفت : ورود هرگونه هواپیمای غیر سوری به حریم هوایی سوریه است ، یک تجاوز آشکار است.
ولید المعلم تاکید کرد : ارتش سوریه با همه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد ، با چنین تحاوزها و نقض حاکمیت سوریه مقابله خواهد کرد.
وی در انتقاد از رفتار دولت ترکیه در قبال بحران سوریه گفت : تروریستهای مسلح به طور مستمر از ترکیه به داخل سوریه سرازیر می شوند؛ وی سپس این سئوال را مطرح کرد که تروریستهایی که در درگیریها زخمی می شوند ، در کجا درمان می شوند؟!
ولید المعلم خطاب به مقامات ترک از آنها خواست تا اهتمام خودشان را درحفظ تمامیت ارضی کشورشان متمرکز کنند و کاری به سوریه نداشته باشند ، چرا که مردم این کشور قادر هستند از یکپارچگی خاک و حاکمیت سوریه دفاع کنند.
وی با توجه به اظهارات همتای ارمنستانی خود درباره جنایات سلطنت عثمانی علیه مردم ارمنستان افزود، چنانجه صد سال پیش جامعه جهانی عاملان قتل ارامنه را مجازات می کرد اینک نوادگان آنها جرات نمی کردند که جنایت خود را علیه مردم سوریه تکرار کنند ، حال جامعه جهانی چه مجازاتی در حق آنها اتخاذ خواهد کرد.
رئیس دیپلماسی سوریه در ادامه با نام بردن از عربستان سعودی ، ترکیه و قطر که در توطئه علیه سوریه دست دارند و از تروریستهای تکفیری حمایت می کنند ، گفت: حاکمان این کشورها انسانهای کینه ای و به لحاظ روانی نامتعادل هستند.
وزیر خارجه سوریه همچنین رویکرد ائتلاف مبارزه علیه داعش به سرکردگی آمریکا را مورد انتقاد قرارداد و افزود : تکفیریها داعش با تجهیزات کامل مسافتهای طولانی را در صحرای بی آب و علف طی کردند تا به شهر تدمُر رسیدند ، چرا در قبال آنان هیچ کاری نکردند؛ گویا یک پیمان محرمانه میان آنها با داعش وجود دارد.
برپایه این گزارش ، ادوارد نعلبندیان هم در این نشست خبری با اشاره به نسل کشی ارامنه به دست سلطنت عثمانی که ماه گذشته مقارن یکصدمین سالروز آن بود ، خواستار برخورد جدی جامعه جهانی با جنایتکارانی که عامل قتل عام مردم بیگناه می شود.
وزیر خارجه ارمنستان همچنین با اشاره به دیدارش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه این دیدار را سازنده توصیف کرد و گفت : در خصوص مسائل مطرح شده در این دیدار به ویژه جنگ علیه تروریسم و توسعه روابط دمشق و ایروان دیدگاه های مشترکی داشتیم. 
گفتنی است ؛ نعلبندیان که صبح امروز از راه زمینی از بیروت به دمشق سفر کرد ، علاوه بر دیدار با بشار اسد و ولید المعلم ، قرار است با محمد جهاد لحام رئیس مجلس سوریه دیدار و سپس سوریه را به قصد کشورش ترک کند.