(روز یادبود) Memorial Day ، آخرین دوشنبه ماه May یکی از تعطیلات رسمی سراسری آمریکا است که در واقع روز گرامیداشت یاد و راه افرادی است که جان خود را در نیروی ارتش ایالات متحده از دست داده‌اند.

این روز همزمان با اولین روز آغاز غیر رسمی تعطیلات تابستان است. مردم آمریکا این روز را به یاد کشته شدگان ارتش جشن گرفته و به هم تبریک می گویند تا یاد و خاطره آنها را گرامی بدارند.

روز يادبود

روز یادبود، زمانی است برای آنکه آمریکایی­ ها به قربانیان جنگ­های خود ادای احترام کنند، خانواده هایشان را دریابند، و زمانی است برای بازماندگان این قربانیان که به گونه­ای ویژه از آنها یاد کنند و آنان را که اغلب بخشی بزرگ از خاطرات و افکارشانند، در کنار خود حس کنند.

در این روز صدها موتورسوار، سوار برموتورسیکلت­های هارلی دیویدسن؛ پدیده ای آمریکایی و نمادی از آمریکایی بودن، به قصد حضور در نزدیکی پنتاگن در ایالت ویرجینیا (درحومۀ پایتخت آمریکا)، به آن منطقه می روند و یاد قربانیان جنگهای آمریکا را گرامی می دارند؛ موتورسوارنی که اغلب آنها، خود، کهنه سربازند. «اونیفرم» این موتورسواران، کت چرمی سیاهی است که روی آن سنجاقها و نشانهای یادگارشان از دوران عضویت و خدمت دریکی از قوای نظامی کشورشان به چشم می­خورد.

روز يادبود1

جدا از پایتخت آمریکا که محل اصلی برگزاری مراسم روز یادبود است، این مناسبت از روز جمعه تا روز دوشنبه در جای جای آمریکا برقرار است. گردهم آیی دوستان و آشنایان، بازارداغ میهمانی­ های خانوادگی این روز و شنبه و یکشنبۀ قبل از آن و سفرهایی که بسیاری از شهروندان آمریکایی به عنوان تفریح­ های تابستانی عازم آنها می شوند، از جمله فعالیت­های این ایام است.

برنامه­ هایی که برای این روز ترتیب داده شده همگی در راستای زنده کردن نام و یاد کشته شدگان آمریکایی و افتخار به هویت آمریکایی است و البته انتقال این مساله به نسل­های بعدی از اهمیت خاصی برخوردار است. نقاشی طرح های آماده و مرتبط با این روز توسط بچه ها، درست کردن کارهای دستی با کمک کودکان، طبخ انواع خوراکی، دسر و نوشیدنی که هر کدام به شکلی بتواند این روز را در ذهن فرزندان آمریکایی زنده نگه دارد از جمله برنامه های Memorial Day است.

روز يادبود2

از دیگر اتفاق­های این روز حراج­هایی است که اغلب فروشگاه­های بزرگ از هفته­ها قبل آن را تبلیغ و ملت را برای خرید کالاهایشان ترغیب می کنند.

روز یادبود، فراغتی را فراهم می آورد که طی آن، آمریکاییان تفریح و سفر می کنند، گرد هم می آیند، وزمانی مفرح می یابند برای به خاطر آوردن آنها که امکان تفریح و آسایش را برایشان فراهم کرده اند و فراهم می کنند.

در گذشته این روز تنها یادبود کسانی بود که جان خود را در جنگ‌های داخلی آمریکا از دست داده‌اند. آن زمان در نقطه­ ای در جنوب آمریکا روزی را برای گرامیداشت یاد سربازانی که در جنگ­های داخلی آمریکا کشته شده بودند، در نظر گرفته بودند.

روز يادبود3

در سال ۱۹۶۷ تصمیم کنگره آمریکا بر آن شد که این روز، روز یادبود نام گیرد و برای گرامی داشتن یاد تمامی سربازانی که در ارتش آمریکا خدمت کرده و جان باخته اند، تعطیل رسمی اعلام شود. طی این روز، مزار سربازان قربانی را به پرچم آمریکا مزین می‌کنند. در سراسر کشور پرچم­ های آمریکا تا نیمروز به حالت نیمه افراشته درمی­آیند.