به گزارش پارس به نقل از تابناک 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون رهروان و اصولگرایان برای حمایت از رییس و نواب رییس نظر مشترک داشتند، گفت: معمولا انتخابات سال پایانی مجالس کم تنش است و یکی از دلایل آن ، شناخت کامل نمایندگان از رفتارها و توانمندی‌های یکدیگر است.

به گزارش تابناک، محمدرضا باهنر در خصوص حواشی انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز انتخابات چهارمین سال مجلس نهم برگزار و نتیجه آن نیز به سمع و نظر ملت بزرگ ایران رسید، اما پشت پرده این انتخابات بحث های مفصلی طی هفته های اخیر مطرح بود که برخی از آنها واقعی و برخی نیز شایعه بود و نیاز است که در این خصوص توضیحاتی ارایه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته اول اینکه عموما فراکسیون ها و رهبران آنها علاقه مند هستند که با انجام توافق در سال آخر مجلس، از رقابت سخت و سنگین پیشگیری کنند، هر دو طرف نیز در این خصوص تلاش هایی را انجام دادند.

وی ادامه داد: البته این تفاهم بصورت قطعی انجام نشد، اما هر دو فراکسیون در لیست‌های منتشر شده، در انتخاب رییس و نواب رییس با یکدیگر هم نظر بودند و بنده به سهم خود از تلاش رهبران دو فراکسیون قدردانی می کنم.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین شایعاتی در خصوص ارایه لیست نواب رییس از سوی فراکسیون رهروان ولایت مطرح بود، اما از مدت ها قبل کسانی که به عنوان کاندیدا مطرح بودند با ابراز محبت انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کردند که نمونه آن آقای تاجگردون بود که از کاندیدا شدن در این دوره انصراف داد.

به گفته وی در برخی رسانه ها نیز آمده بود که کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت قصد کاندیداتوری جهت نایب رییسی مجلس را دارد، در حالی که تمام تلاش ایشان در راستای انسجام و حفظ وضع موجود بود.

باهنر گفت: دیروز بعد از ظهر نیز در جلسه فراکسیون همین اتفاق افتاد و تنها کاندیداها جهت نایب رییسی بنده و آقای ابوترابی فرد بودیم، به همین دلیل برای انتخاب کاندیداتورها رای گیری صورت نگرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، یکی از نکات مهم این انتخابات را تلاش های جدی و مهم دکتر حداد عادل به عنوان رییس فراکسیون اصولگرایان عنوان کرد و گفت: جلسه فراکسیون اصولگرایان تا آخرین ساعات شب گذشته به طول انجامید و نتیجه این جلسات نیز حمایت مشترک از رییس و نواب رییس فعلی بود و جا دارد که از آنها نیز قدردانی کنم.

وی در ادامه به کاندیداتوری الیاس نادران در انتخابات سال گذشته مجلس اشاره کرد و افزود: آقای نادران در انتخابات سال گذشته رای خوبی را در صحن علنی به عنوان نایب رییس کسب کرد و تنها چند رای با بنده اختلاف داشت، اما در ابتدای وقت امروز ایشان با انتشار بیانیه ای در بین نمایندگان، از کاندیداتوری اعلام انصراف کرد، در صورتی که بسیاری از افراد جهت کاندیداتوری به ایشان فشار وارد می کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه مجموعه عوامل، فضای وحدت، همدلی و همراهی اصولگرایان را به نمایش گذاشت، عنوان کرد: البته دو نفر از اعضای هیات رییسه شامل دکتر سبحانی نیا با سابقه طولانی در نمایندگی و عضویت در هیات رییسه و دکتر نعمتی نیز از ناظرین مجلس موفق به عضویت در هیات رییسه مجلس نشدند. البته آقای نعمتی در جلسه فراکسیون رای لازم را کسب نکرد و با احترام به نظر اعضا، اعلام کاندیداتوری نکردند.

وی ادامه داد: البته دکتر مصری و دکتر دستغیب به عضویت در هیات رییسه در آمدند و این افراد نیز سابقه طولانی در عرصه های مختلف را دارند و به همان شعر معروف که می گوید صد شکد که این آمد و صد حیف که آن رفت می رسیم و امیدواریم که همچنان از خدمات اعضای سابق هیات رییسه بهره مند شویم.

نایب رییس نهاد قانونگذاری همچنین از نمایندگان بابت اعتماد مجدد به خودش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم که بصیرت کافی جهت شناسایی دوست و دشمن را خداوند به بنده اعطا کند تا موجب رضایت خداوند متعال باشم.

باهنر در خصوص دلایل افزایش رای رییس و نواب رییس مجلس نسبت به سال گذشته نیز عنوان کرد: معمولا انتخابات سال پایانی مجالس کم تنش است و یکی از دلایل آن، شناخت کامل نمایندگان از رفتارها و توانمندی های یکدیگر است، در سال های نخست، نمایندگان باید به حرف یکدیگر یا نظر فراکسیون اعتماد کنند، اما در سال آخر با آگاهی و اطلاعات بیشتری در انتخابات شرکت می کنند و به همین دلیل نیز رای دکتر لاریجانی با افزایش همراه بود.

وی در خصوص دلایل افزایش رأی نواب رییس نیز عنوان کرد: در سال های گذشته کاندیدا برای نایب رییسی بیشتر از امسال بود و به همین دلیل نیز آرا تقسیم می شدند، اما امسال کاندیدای دیگری به جز بنده و آقای ابوترابی فرد حضور نداشت.

وی عنوان کرد: همچنین موضوع دیگر جمع بندی هر دو فراکسیون برای حمایت از نواب رییس حاضر بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی موضوع دیگر را نیز شناخت بیشتر نمایندگان از نقاط قوت و ضعف نواب رییس عنوان کرد.