به گزارش پارس به نقل از رويترز، امروز (دوشنبه) 100 جنگنده متعلق به آمریکا و هشت کشور اروپایی رزمایشی تمرینی در منطقه شمالگان و در نزدیکی خاک روسیه را آغاز کردند.

در جریان این رزمایش که در کشورهای نروژ، سوئد و فنلاند و با حضور چهار هزار پرسنل نظامی برگزار می‌شود، قرار است چگونگی همکاری میان کشورهای حوزه شمالگان که در نزدیکی روسیه هستند، به آزمون گذاشته شود.

این رزمایش پیش از افزایش تنش‌ها در اثر اقدام مسکو در الحاق کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال گذشته میلادی، برنامه‌ریزی شده بود.

ژنرال نروژی، یان اوه ریگ که رهبری این رزمایش را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای گفت: هدف از این رزمایش تمرین واحدهای نظامی در زمینه هماهنگی و اجرای عملیات‌های هوایی پیچیده در روابط نزدیک با شرکای ناتو است.

این رزمایش که از 25 مه تا 5 ژوئن به طول می‌انجامد بزرگ‌ترین رزمایش‌ انجام شده توسط جنگنده‌ها در اروپا در سال جاری میلادی و دومین رزمایش از این نوع پس از رزمایشی است که در سال 2013 برگزار شد.

برگزاری چنین رزمایش‌هایی هر دو سال یک بار برنامه‌ریزی شده است که در جریان آن هر اقدامی اعم از سرنگون کردن اهداف هوابرد تا سوخت‌گیری در هنگام پرواز تمرین خواهد شد.

از جمله کشورهای عضو ناتو که در این رزمایش شرکت می‌کنند آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند و نروژ و همچنین کشورهای غیرعضو شامل سوئد، فنلاند و سوئیس هستند که از طریق پیمان مشارکت برای صلح ناتو با این ائتلاف در ارتباطند.

روسیه اخیرا فعالیت‌های نظامی خود در منطقه بالتیک و نوردیک را افزایش داده است و این باعث نگرانی کشورهای این حوزه شده است.