به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسيما، ايهود باراک: نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به برخی انتقادهای داخلی از عقب نشینی نیروهای این رژیم از خاک لبنان در سال 2000، گفت تقویت توان حزب الله نتیجه سالها حضور نیروهای اسرائیل درخاک لبنان است نه نتیجه عقب نشینی سال 2000 از لبنان.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما از قدس اشغالی، ایهود بارک که در گفتگوی ویژه با رادیو اسرائیل و به زبان عبری سخن می گفت تصریح کرد:«زرادخانه تسلیحاتی گسترده حزب الله نتیجه حضور 18 ساله نیروهای ارتش اسرائیل در خاک لبنان است و به عقب نشینی نیروهایمان از جنوب این کشور ارتباطی ندارد.»
وی افزود:« اگر امروز هم نخست وزیر بودم تصمیم من غیر از عقب نشینی از خاک لبنان نبود.»
باراک گفت:« جنگ دوم با حزب الله لبنان از هر نظر جنگی شکست خورده و تصمیمی اشتباه بود. در مدیریت این جنگ چه از بعد امنیتی و چه بعد سیاسی سستی شده بود. این غیر منطقی است که دولتی به سبب کشته یا اسیر شدن تعدادی از نظامیانش به یک سازمان یا کشور حمله کند.»
در زمان عقب نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000، ایهود باراک نخست وزیر اسرائیل بود.
15 سال پس از آن عقب نشینی یکی از پایگاههای اینترنتی اسرائیلی در تحلیلی نوشت:« در اسرائیل این اجماع وجود دارد که این عقب نشینی سبب شد تا هزاران نظامی اسرائیلی، لبنانی و حتی عناصر وابسته به حزب الله که کینه توزترین دشمن اسرائیل است به زندگی برگردند.»