به گزارش پارس به نقل از فارس، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دو هفته دیگر رزمایشی را در نزدیکی روسیه آغاز می‌کنند که شبکه راشاتودی، آن را «تازه‌ترین تلاش غرب برای قدرتنمایی» در برابر مسکو توصیف کرده است.

این رزمایش که از روز ۵ ژوئن آغاز می‌شود، به مدت دو هفته در آب‌های دریای بالتیک و در نزدیکی منطقه «کالینگراد» ادامه خواهد یافت. کالینگراد از استان‌های روسیه است، اما از خاک این کشور جداست و بین دو کشور لهستان و لیتوانی واقع شده است، که هر دو عضو ناتو بوده و روابط خوبی با روسیه ندارند.

به همین جهت این منطقه به شدت از سوی روسیه محافظت‌شده و نظامیان این کشور حضور سنگینی در این استان دارند.

قرار است در این رزمایش، انگلیس با بزرگترین کشتی جنگی فعال خود، یعنی ناو بالگردبر «اچ‌ام‌اس اوشن» که حامل ۸۰ نیروی نظامی است، مشارکت داشته باشد.

همچنین واشنگتن نیز قرار است بمب‌افکن‌های بی-۲ خود را در این رزمایش مشارکت دهد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، در این رزمایش که با نام «بالتاپس ۱۵» برگزار می‌شود، حدود ۵۰ کشتی و زیردریایی شرکت خواهند کرد و برخی از آن‌ها در فاصله ۵۰ مایلی مرز روسیه، در آب‌های خلیج «گدانسک» مستقر می‌شوند.

از اسفند ماه دو سال قبل که دولت روس‌گرای ویکتور یانوکوویچ در اوکراین تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب سقوط کرد و پس از آنکه شبه جزیره کریمه طی یک همه‌پرسی به فدراسیون روسیه بازگشت، وضعیتی ک بسیاری آن را جنگ سردی تازه توصیف کرده‌اند، بر روابط میان روسیه و غرب حاکم شده است.

در این مدت حجم حملات لفظی طرفین و همچنین رزمایش‌های گسترده افزایش قابل توجهی داشته است.

رژه سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی هم امسال در ابعادی بی‌سابقه از زمان پایان جنگ سرد، در میدان سرخ مسکو برگزار شد.