به گزارش پارس ، محمدمهدی زاهدی در گفتگو با مهر، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره صیانت از حریم علمی و دانشمندان کشور در مناسبات بین‌المللی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره با بیانات خود، خط و جهت فنی و تخصصی را هم به مردم و هم به تیم مذاکره‌کننده ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اهمیت صیانت از حریم دانشمندان و نخبگان کشور، ادامه داد: اگر به سابقه ماجرا و ترور دانشمندان هسته‌ای کشور نگاه کنیم، می‌‌بینیم که شناسایی آنها در قالب تیم‌هایی صورت گرفت که برای بازرسی از طرف آژانس به ایران می‌آمدند و علاوه بر افرادی که شهید شدند و برخی هم مانند دکتر عباسی مجروح شدند، لیست بلندبالایی را نیز برای ترور تهیه کرده بودند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که برخی از دانشمندان ما کاملا در یک قرنطینه خاص از جهت اسم و عنوان قرار داشتند، پس چگونه آنها لو رفتند؟! بنابراین هیچ چیزی جز این نیست که از طرف این بازرسان لو رفته‌اند.

زاهدی با اشاره به دیگر اقدامات مشکوکی که در قالب بازرسی انجام می‌شود، افزود: در رابطه با برخی مراکز تحقیقاتی هم که برخی قطعات را می‌سازند، تلاش می کنند تا این افراد و نیز قطعات تولیدی آنها را شناسایی کنند و آنها را در لیست مورد نظر خود قرار دهند تا به نحو مناسبی علیه آنها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به همه این تهدیدها باید کاملا مراقب باشیم؛ ما در چارچوب NPT تعهدات را می‌پذیریم، اما فراتر از NPT مصلحت مردم، نظام و انقلاب نیست! ما این همه شهید دادیم که مستقل باشیم و استقلال خود را بر مبنای مردم‌سالاری دینی تحکیم کنیم و همین مسیر نیز ادامه دارد، لذا به اعتقاد من اگر آمریکایی‌ها خواستند بر روی مواضع خود اصرار کنند و سپس تهدید و تحقیر کنند، پس به نظر من مصلحت ما در این است که مذاکرات را تعلیق کنیم.

تلاش برای شناسایی نخبگان دفاعی و نظامی در بازدید از مراکز نظامی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اصل بازدید از تاسیسات نظامی قابل بررسی است یا خیر؟ تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید این مساله تحقق یابد، چرا که این مساله جفا به نیروهای نظامی است، چون کار آنها (بازرسان آژانس) بازرسی نیست؛ آنها تلاش می‌کنند تا بخش‌های کلیدی کشور را در حوزه‌های دفاعی شناسایی و توانمندی‌های نظامی ما در بعد فناوری را رصد کنند.

زاهدی ادامه داد: آنها می‌خواهند ببینند جمهوری اسلامی چه توان فناورانه‌ای دارد؛ بنابراین یکی از مقاصد آنها این است که در این بازرسی‌ها، نخبگان نظامی و دفاعی کشور را شناسایی کنند و بر اساس آن، توطئه‌های جدیدی را طراحی کنند.

«فکت شیت» آمریکایی نشان داد که نباید صداقت آنها را باور کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کردید که آنها با این سرعت در روند مذاکرات دبه دربیاورند، گفت: البته دبه درآوردن آنها چندان هم زود نبود، چراکه فکت‌شیتی که آمریکایی‌ها بلافاصله پس از انتشار بیانیه لوزان صادر کردند، نشان می‌داد حرف‌هایشان مغایر با صحبت‌های آقایان ظریف و روحانی است؛ بنابراین این تناقض میان اظهارات غربی‌ها نشان می‌دهد که مسیری را که آنها در پیش گرفته‌اند، غیر از آن چیزی است که ما تعریف کرده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اضافه کرد: نگرانی و دلواپسی نمایندگان مجلس نیز به خاطر همین بود که ما نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم، چرا که بلافاصله پس از بیانیه لوزان، چنین فکت‌شیتی را منتشر کردند که نشان می‌دهد مقاصد خاصی دارند و این ما را راهنمایی می‌کند که صداقت آنها را باور نکنیم.

زاهدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا آمریکایی‌ها تا آخر مذاکرات پای حرف خودشان می‌ایستند یا خیر؟ اظهار داشت: برای ما این مساله مهم نیست، چرا که ما نیازی به آمریکایی‌ها نداریم و آنها هستند که به ما نیاز دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به همه این مسائل، توصیه جدی ما این است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان، خطوط قرمز ترسیم شده را رعایت کنند.