به گزارش پارس به نقل از فارس، «علی آهنی»، سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه‌ای با هفته نامه فرانسوی «لو نوول اوبزرواتور» سفر «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه به عربستان را مورد انتقاد قرار داده و انجام این سفر در کوران جنگ یمن را نشان‌دهنده حمایت پاریس از تجاوز عربستان سعودی دانسته است.

آقای آهنی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره سفر اولاند که در روز ۴ ماه مه انجام شد می‌گوید: «فرانسه، از نظر اقتصادی فرصتی برای امضای چند قرارداد به دست آورد که در صورت چراغ سبز از طرف آمریکایی‌ها می‌توانند نهایی شوند.»

این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت: «اما واقعیت این است که این سفر در حالی انجام شده که بمباران‌های عربستان در یمن جریان داشت و در خلال آن افراد بی‌گناه با بی‌تفاوتی مقامات اروپایی کشته شدند.»

آهنی افزود: «سعودی‌ها این سفر را تأییدی برای مداخله‌شان در یمن انگاشتند. این موضوع چهره فرانسه را در خاورمیانه و ایران لکه‌دار کرده است.

بنابراین در روابط بین فرانسه و عربستان، فرانسه از حیث اقتصادی برنده شد اما پیروزی سیاسی از آن عربستان سعودی بود.»

سفیر ایران در فرانسه در ادامه، لفاظی‌های پاریس درباره حمایت از آزادی بیان و دموکراسی را به چالش کشیده و با یادآوری بیانات مقامات فرانسوی در زمان حمله به دفتر نشریه «شارلی‌ابدو» پرسیده است: «آیا عربستان سعودی به آزادی بیان ودموکراسی احترام می‌گذارد؟»

«آهنی» در پاسخ به سوالی درباره نگرانی ایران از شعله‌ور شدن تنش‌ها بین ایران و عربستان هم گفت: «ما بر خلاف عربستان به دیپلماسی و راه حل‌های سیاسی اعتقاد داریم.

این تفاوت بزرگی است که بین ما وجود دارد.

تنش بین ایران و عربستان سعودی به نفع منطقه نیست. عربستان فرایند آشتی ملی در یمن را تخریب کرده است.»

سفیر ایران در فرانسه درباره ارزیابی خود از روابط بین پاریس و تهران به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: «شاهد تحولاتی مثبت بوده‌ایم.»

آهنی اضافه کرد که در صورت حسن نیت از طرف گروه ۱+۵ به حصول توافق هسته‌ای نهایی «خوش‌بین» است.