به گزارش پارس به نقل از مشرق، طیب آغا، مسئول دفتر‌ سیاسی طالبان در قطر که در راس هیأتی که به تهران سفر کرده، در 35 سالگی به‌سر می‌برد، در ارغنداب ولایت قندهار متولد شده و به زبان‌های پشتو، فارسی، انگلیسی، عربی و اردو مسلط است. وی در اواخر حاکمیت طالبان در افغانستان، یکی از نزدیک‌ترین دستیاران «ملاعمر»، رهبر طالبان، بود و گفته می‌شود او پس از سقوط طالبان به کویته پاکستان رفت و در سال‌های گذشته در آنجا بوده است. طیب آغا که تجربه میانجیگری بین‌المللی دارد، با مقامات آلمانی و آمریکایی هم مذاکره ‌کرده است. نتیجه آن دیدارها موافقت طالبان برای گشایش دفتر سیاسی در قطر و صحبت برای تبادل اسرا میان آمریکایی‌ها و طالبان بود. ظاهرا این مذاکرات در ماه مارس 2012 متوقف شده است. طالبان افغانستان پیش از این اعلام کرده بودند هدف آنها از ایجاد دفتر سیاسی در قطر، ارتباط با سایر کشورهای جهان است؛ به‌همین‌منظور از زمان ایجاد این دفتر، اعضای آن، سفرهای متعددی به سایر کشورها، از جمله چین، استرالیا، آلمان، ژاپن و برخی دیگر از کشورها داشته‌اند.


طالبان هم در وب سایت رسمی خود سفر هیئت بلندپایه این گروه به تهران برای تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و جهان اسلام تایید کرده است. در این بیانیه آمده: اخیرا یک هیئت بلندپایه امارت اسلامی به ریاست محترم «محمدطیب آغا» سفری به کشور همسایه ایران داشت.

طالبان افغانستان در وب سایت رسمی خود سفر هیئت بلندپایه این گروه به تهران برا تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و جهان اسلام تایید کردند.

در این بیانیه آمده است: اخیرا یک هیئت بلندپایه امارت اسلامی به ریاست محترم «محمدطیب آغا» سفری به کشور همسایه ایران داشت.هیئت امارت اسلامی در این سفر درباره اوضاع فعلی افغانستان، منطقه و جهان اسلام و همچنین در باره وضعیت مهاجرین مقیم ایران با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرده است.در این بیانیه که توسط «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی رسمی طالبان افغانستان منتشر شده، آمده است: این سفر جزء سفرهای عادی است که هیئت امارت اسلامی هر از گاهی باهدف بررسی مسایل و برقراری، گسترش و تحکیم روابط دوجانبه به کشورهای مختلف انجام می‌دهد.هیئت امارت اسلامی پیش از این به ژاپن، فرانسه و چین هم سفر کرده است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.هیئت سیاسی طالبان افغانستان پیش از این نیز دو مرتبه به‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند.