به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران  مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5  فردا در وین از سر گرفته می‌شود و این درحالی است که تلاش‌های هر دو طرف برای نگارش متن توافق جامع ادامه دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیش از این و در پایان مذاکرات هفته گذشته روند نگارش متن توافق جامع را «آهسته و پیوسته» توصیف کرد و گفته است در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر این کار را به پایان برسانیم.بیشتر 

عراقچی پس از مذاکرات نیویورک احتمال داده بود با چشم اندازی که از نحوه مذاکرات می بینم امکان رسیدن به توافق تا پیش از دهم تیرماه هم وجود دارد.

مجید تخت روانچی به عنوان عضو دیگر تیم هسته‌ای در دیدار روز گذشته خود با معاون سیاسی وزارت روابط خارجی شیلی در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای در پی دستیابی به متن نهایی توافق جامع دستیابی به توافق خوب را مطرح کرده است.

وی می‌گوید اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسئله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم، ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم و تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم.

محمد جواد ظریف نیز در ملاقات روز گذشته خود با اشاره چارچوب‌های تعیین شده  که برای پاسخ به موضوعات مورد بحث در لوزان و در نتیجه 18 ماه مذاکره سنگین به آن‌ رسیدند، دستیابی به نتیجه نهایی در قالب یک توافق را کاری کاملا ممکن می‌داند.

در کشاکش نوشتن برجام، قهر و آشتی هم می‌شود

از سوی دیگر اظهارات مقامات خارجی در این زمینه متفاوت است، برخی مقامات خارجی دستیابی به توافق در مراحل پایانی کار را محتمل دانسته و نظرات خود را در این زمینه مطرح کرده‌اند ،سخن سفیر فرانسه در امریکا در راستای این نظرات قابل تحلیل است.

 ژرار آرو در حساب کاربری خود در توییتر درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای نوشت: "حدس من این است: اگر توافقی به دست آید، در آخرین لحظه یا حتی پس از مهلت مقرر به دست خواهد آمد و مقداری ملودرام نیز چاشنی آن خواهد بود. خونسردی خود را حفظ کنید".

جان کری، وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران و رسیدن به توافق نهایی، حامل "پیامی مثبت" برای کشوری چون کره شمالی باشد تا این کشور هم مذاکره بر سر برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد.

 باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا هرچند دستیابی به توافق را نامحتمل می‌داند در عین حال گفته است که حتی در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای نگرانی‌هایی درباره دیگر اقدامات ایران وجود دارد و در نهایت سخنانی از این دست منجر به نگرانی مقامات ایرانی شده است، برخی معتقدند مذاکره کنندگان امریکایی توافقات قبلی با ایران را نادیده گرفته‌اند ،به نحوی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید از حالا طرف مقابل روی یکسری از مسائل دبه درآورده روی موضوعاتی که بر سر آنها تفاهم کرده ایم، دبه می کند، اما من مطمئنم در مجموع مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.بیشتر

پیش از این قرار بود نخستین مساله‌ای که در توافق جامع به آن پرداخته می شود، سازوکار برچیدن تحریم‌ها باشد در حالی که دولت اوباما به دنبال دستیابی به توافق دیپلماتیکی با ایران است که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، خواهان محدودیت در برنامه هسته‌ای تهران و موافقت با بازرسی‌های بین المللی است، جمهوری خواهان نسبت به این مذاکرات بدبین هستند و بسیاری از آنها معتقدند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

در کشاکش نوشتن برجام، قهر و آشتی هم می‌شود

یک دیپلمات ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پیرامون نگارش متن توافق جامع می‌گوید: گفتگوها در مسیر تدوین توافق جامع و کاهش پرانتز‌ها است.

این دیپلمات ایرانی از حرکت به سمت جلو ولی در برخی جنبه‌ها آهسته و کند خبر میدهد.

ایران و کشورهای 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان 13 فروردین پس از هشت روز مذاکره در لوزانِ سوئیس درباره چارچوب توافق نهایی در مورد مناقشه غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران توافق کردند، زمان نهایی برای دستیابی به متن توافق نهایی دهم تیر ماه اعلام شده است ،دور پیشین مذاکرات برای نگارش پیش نویس برجام در روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت در وین و نیز در روزهای 10 تا 17 اردیبهشت در نیویورک برگزار شد.

در کشاکش نوشتن برجام، قهر و آشتی هم می‌شود

در حال حاضر و با توجه به نزدیک شدن مذاکرات به مراحل پایانی کار و زمان نهایی، انجام گفت وگوهای فشرده و سخت با شدت بیشتری ادامه می‌یابد. سختی و فشردگی مراحل پایانی را می توان از 200 ساعت مذاکره معاونان وزیر و کارشناسان ایرانی و اروپایی تیم هسته‌ای در نیویورک برای نگارش متن توافق جامع و ضمائم آن دریافت.بیشتر

به گفته دیپلمات ایرانی دیگری بر سر کلمه، عبارت بالا و پایین‌ها بحث میشود دعوا و قهر و قهرکشی و آشتی هم می‌شود.
 
با کنار هم گذاشتن سخنان مقامات طرفین پیش از اغاز دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای، تکه‌های پازلی را کنار هم می‌گذاریم تا روند دستیابی به آشتی هسته‌ای را بازخوانی کنیم.