به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه تذکری به استاندار تهران و وزیر کشور دارم، گفت: تخصص وزیر کشور در حوزه جغرافیای سیاسی است و این در حالی است که فضای شهر تهران و حریم آن یکپارچه است و باید برای حل مشکلات تهران همچون آلودگی هوا، بیکاری، مشکلات آب و... به صورت یکپارچه برای آن نسخه‌ای در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه حریم تهران جدا از پایتخت نیست و باید برنامه‌ریزی یکپارچه‌ای در این خصوص صورت بگیرد، گفت: با وجود ضرورت مدیریت یکپارچه، شاهد رفتارهای اداری خلاف این موضوع هستیم.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 1404، 20 درصد جمعیت شهری تنها در 0.6 مساحت کشور مستقر می‌شوند که این مساله با بخشی‌نگری حل نمی‌شود، گفت: حریم تهران کمربند سبز پایتخت است و این در حالی است که در کیلومتر 15 بزرگراه فتح، شهرک دانشور با 2626 هکتار و 10 هزار نفر جمعیت وجود دارد که براساس طرح جامع سال 86 به عنوان حریم شهر تهران مشخص شد و بعد از مدتی جزو محدوده شهر تهران و در ناحیه 6 منطقه 18 قرار گرفت که کاربری کشاورزی داشت اما با توجه به مصوبه سال 88 هیات دولت، مبنی بر تبدیل شهر قدس به شهرستان قدس، در حال حاضر شاهد بروز مشکلاتی در این منطقه هستیم چراکه دادستان شهرقدس و فرمانداری به استناد این مصوبه، نسبت به حضور شهرداری منطقه 18 در این منطقه طرح دعاوی کرده و حاصل این دعوا ارائه مجوزهای ساخت و ساز توسط بخش‌داری شهرستان قدس است که اگر این مساله ادامه یابد، شاهد بروز مرتضی گرد دوم خواهیم بود.

حافظی با بیان اینکه روز گذشته 15 نفر از پرسنل شهرداری منطقه 18 به علت تردد در این منطقه بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد شدند، گفت: باید استانداری و وزارت کشور به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند که مرتضی گرد دومی ایجاد شود.

مهدی چمران نیز در واکنش به سخنان حافظی گفت: این مساله بسیار مهم است چراکه این منطقه یک فضای سبز است و اگر خارج از حریم تهران دیده شود به مانند مرتضی گرد شاهد بروز اتفاقاتی خواهیم بود.

وی با اشاره به بازداشت شهردار ناحیه 6 گفت: روز گذشته 60 میلیون وثیقه گذاشته شد تا شهردار ناحیه از زندان آزاد شود و جای سوال است که مصوبه شورای عالی معماری لغو شد و این درست نیست که مصوبه دیگری در سال 88 در هیات دولت ایجاد شود و باید این مشکل از طریق وزارت کشور و سیستم تقسیمات کشوری حل و فصل شود.

همچنین علیرضا دبیر، با اشاره به تماس تلفنی صبح امروزش با استاندار تهران، با اشاره به درگیری‌های ایجاد شده مبنی بر جدایی ری از تهران گفت: متاسفانه در گذشته اجازه ندادند تعامل خوبی بین مدیریت شهری و دولت ایجاد شود و در حال حاضر همان افرادی که در گذشته فتنه ایجاد می‌کردند، مسوول شده و نمی‌گذارند رابطه خوبی ایجاد شود.

وی ضمن تشکر از استاندار تهران گفت: وی عنوان داشته که در دستورش نوشته است که اداره این منطقه کمافی‌السابق توسط شهرداری باشد اما تا ساعت 9:20 امروز دستور شب گذشته استاندار را ابلاغ و اجرایی نکرده‌اند.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید همه مراقب باشیم که بین مدیریت شهری و دولت چالشی ایجاد نشود،گفت: 2600 هکتار زمین زراعی در این شهرک وجود دارد که همه به دنبال دیوارکشی و ساخت و ساز در آن هستند.