به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌ الله لبنان شنبه شب در سخنرانی که در ابعاد زمان ‌بندی نظامی و سیاسی مناسب به نظر می ‌رسید، به تشریح دیدگاه‌ های خود پرداخت. در بعد نظامی وی بعد از جنگ قلمون که بخش گسترده‌ ای از آن به پایان رسیده، نیاز بود سخنانی را در مورد این عملیات مطرح کند. این در حالی است که حزب ‌الله لبنان و ارتش سوریه در این عملیات موفق شدند و تپه‌ های بسیار استراتژیک آن را در دست گرفته و تسلط آتش بر مناطق مجاور را در اختیار داشته باشند و مسیرهای حیاتی عناصر مسلح را در این منطقه جغرافیایی مسدود کنند.

در ابعاد زمان‌ بندی سیاسی، سخنرانی جدید دبیر کل حزب ‌الله لبنان اطمینانی به هواداران این حزب در مورد صحت و سلامت و اوضاع جسمانی دبیر کل بود، به ویژه که اخیراً شایعاتی در این زمینه مطرح شده بود. علاوه بر این ‌ها چالش سیاسی روزافزون در داخل لبنان و یمن و بحرین و موضوع ریاست جمهوری، بر اهمیت انجام این سخنرانی افزوده بود.

کسانی که سخنرانی سید حسن نصر الله را گوش‌ کردند باید به چند موضوع توجه کنند، البته این موضوعات در چند محور محدوده خلاصه نمی ‌شود، اما آنچه باید بیشتر به آن توجه شود و از اهمیت خاصی برخوردار است، شامل موارد زیر است:

- دبیر کل حزب ‌الله لبنان با وجود صحبت از سالروز نکبت و اوضاع مردم فلسطین به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو اشاره ‌ای نکرد، این در حالی است که کابینه جدید احتمالاً افراطی تر از گذشته بوده و حتی در داخل حزب لیکود نیز با انتقاداتی همراه شده است. ممکن است عدم پرداختن به کابینه جدید رژیم اسرائیل، برای تمرکز بر خطر تکفیری هاست که حزب ‌الله در شرایط کنونی آن را مهم‌ تر از خطر بنیامین نتانیاهو نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی می ‌داند. 

- احیای مجدد معادله "ملت ، ارتش و مقاومت " به صورت عملی و نه ‌تنها تئوریک. وی در سخنرانی خود به آمادگی شهروندان برای تحمل مسئولیت‌ های خود در صورت کوتاهی دولت در دفاع از اراضی این کشور اشاره و به ابعادی از کنار گذاشتن خط قرمزها در صورت نیاز و ضرورت اشاره کرد. به عبارت دیگر وی می‌خواست بگوید در صورتی که دامنه نفوذ عناصر مسلح در خارج از مرزهای جغرافیایی محاصره تحمیل شده بر ضد آن‌ ها گسترش پیدا کند، این حزب از تهدیدات در زمینه فتنه سنی و شیعه نمی ‌ترسد.

از این منظر بود که سخنان دبیر کل حزب ‌الله در مورد عدم تمایل این حزب جهت کشاندن ارتش لبنان به درگیری‌ ها و تمایل به حفظ هر قطره خون از افسران و نظامیان ارتش مطرح شد تا ارتش از این مسئولیت به ویژه در زمینه انعکاس درگیری ‌های قلمون بر نظامیان ربوده شده یا مجبور بودن به اجرای دستورات سیاسی آسوده باشد و مأموریت خود را به صورت کامل انجام ندهد. وی در بخش دیگر سخنان خود به دعوت صریح از دولت و نیروهای سیاسی برای عدم سستی و سهل‌ انگاری در زمینه امکان تحرک عناصر مسلح پرداخت، چرا که نتیجه آن سکوت و سهل ‌انگاری  نخواهد بود ، بلکه اهالی این مناطق –نه حزب الله لبنان- در این زمینه مداخله خواهند کرد. این پیام نیز قطعاً رسیده است.

- اعلام تعداد شهدای حزب ‌الله در این درگیری‌ها که تاکنون 13 شهید از حزب الله و 7 شهید از ارتش سوریه و نیروهای مردمی بوده است، برای مقابله با شایعات تلفات گسترده‌ انسانی حزب ‌الله در درگیری های قلمون بود که برخی رسانه‌ ها آن را مطرح کرده بودند. در این شرایط به نظر می‌ رسد هدف نصرالله از اعلام این آمار، دلیل آوردن برای کیفیت استراتژی حزب ‌الله و آمادگی گسترده آن ها برای این درگیری‌ها بوده. وی تاکید کرد که درگیری‌ های شدیدی به وقوع پیوست، اما تلفات حزب الله در این درگیری‌ها زیاد نبود. این معادله دست برتر را در ابعاد نظامی و استراتژیک به نیروهای مقاومت می ‌دهد و انگیزه روحی بزرگی برای عناصر حزب ‌الله و ارتش سوریه به شمار می ‌رود.

- دبیر کل حزب ‌الله لبنان به صورت اتفاقی عربستان سعودی را با اسرائیل مقایسه نکرد، وی در سخنان خود گفت دشمن جنایتکار و وحشی اسرائیلی جنایت‌ های زیادی را انجام داد، اما مزارهای مذهبی و مراکز مقدس را ویران نکرد، در حالی ‌که عربستان این کار را انجام داد. بسیاری این سخن را فراتر از یک مقایسه نظری می ‌دانند. آن‌ ها معتقد هستند که این مقایسه می ‌تواند شاخصی برای اعلام آمادگی حوثی ها برای مقابله با عربستان سعودی باشد، همان‌ طور که حزب‌ الله لبنان در جنوب این کشور در برابر اسرائیل مقاومت کرد. به‌ عبارت ‌دیگر برتری هوایی عربستان سعودی با برتری زمینی حوثی ها مقابله خواهد شد که احتمالاً نقص در تسلط بر حریم هوایی را با عملیات مرزی و درگیری‌ های طولانی جبران خواهند کرد، بخشی از این شاخص‌ ها را اخیراً ملاحظه کرده ایم.