پايگاه خبري تحليلي «پارس»- 92 شاید تلخ ترین سال برای اصولگرایان در انتخابات بود. موجی از انشقاق در جریان اصولگرایی به وجود آمد تا جایی که با آمار چند هزار رای جریان مخالف پیروز انتخابات شد و اصولگرایان با انشقاق های پی در پی و نقد هم  در مناظرات حالا پس از گذشت دو سال درس عبرتی بزرگ گرفتند. درسی که شاید کمی دیر بود اما به موقع است. از سال گذشته شاهد هستیم گروه های مختلف اصولگرایی به دیدار هم میروند و بزرگان این جریان در پشت میز وحدت می نشینند تا آینده یک جریان اصیل را برنامه ریزی کنند و نگذراند اسفند 94 یادآور خرداد 92 باشد.

1- امسال شاهد هستیم در اسفند ماه انتخابات  دور دهم مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار میگردد و از هم اکنون اخبار رسیده از برگزاری برنامه ریزی جریانات رقیب بر تصدی کرسی های مجلس است تا جایی که رئیس جمهور در سخنرانی اول سال به این مسئله اشاره کرد و در ماه های قبل نیز بارها و بارها از سوی حامیان اصلاح طلب دولت بیان شد. هرچند بعضی از جریانات اصلاح طلبی از دولت تدبیر و امید به عنوان رحم اجاره ای ذکر کردند اما واقعیت نشان می دهد دولت یازدهم با همه اقدامات نتوانسته است از دو موضوع مهم حل مسائل اقتصادی و به ثمر رساندن مذاکرات هسته ای با پیروزی از میدان بیرون بیاید و تلاشش را حتما خواهد کرد تا در این اوضاع یک گام مثبت داشته باشد. 

2- از سویی شاهد هستیم برای پیروزی جریان رقیب، عده ای به دنبال تضعیف اصولگرایان و حمله به نمایندگان اصولگرای مجلس است تا جایی که شاهد بودیم سال گذشته علی مطهری در نطقی پیرامون مسئله رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم از کلید واژه ی «مجلس نهم، مجلس ششم اصولگرایی» نام برد تا نشان دهد جریان اصلاح طلب برای تخریب چهره اصولگرایی ماه ها است برنامه مشخص دارند و به دنبال زمینه چینی هستند. لذا نبایستی گذاشت این جریان در مجلس بهانه ای بدست آورند و نمایندگان محترم نسبت به این موضوع هشیار باشند. در این راستا تصویب قوانین غیر ضروری، نطق های غیر لازم از جمله تصویب قانون عدم نیاز به تایید صلاحیت نمایندگان و... می تواند پاشنه آشیل نمایندگان باشد.

3- مذاکرات هسته ای در اوج و داغی خود قرار دارد. همگان می دانند که غرب اهل دبه در آوردن و خدعه است تا جایی که شاهد هستیم هر روز مسئله ای را پیش می کشند و اخیرا مسئله زمزمه هایی از به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر و آپارتاید قدس به میان می آورند و به طور حتم با پاسخ منفی اعضای تیم مذاکره کننده مواجه خواهند شد اما ادامه این زیاده خواهی و نیز کوتاه نیامدن تیم مذاکره کننده یقینا تبعاتی دارد که نمایندگان بایستی متوجه باشند هزینه های آن به پای نظام و مجلس گذاشته نشود و نگاه به بیرون عده ای ضررو خسران به ارکان نظام وارد نسازد. تصمیم گیری عجولانه و تصویب قوانین مختلف در این رابطه نیازمند حوصله و سعه صدر است و نبایستی بدون برنامه و راهبرد طرح های مختلفی ارائه شود. 

4- چند ماهی هست شاهد این مسئله هستیم که از گوشه و کنار مسئله عدم انتشار لیست واحد توسط اصولگرایان مطرح میگردد. عده ای دلیل این انشقاق را جبهه پایداری و عده ای دیگر، آن را در افراد پشنت صحنه گروه رهروان مجلس و جریانات غیر اصیل اصولگرایی میدانند. اما در مجموع نبایست هیچ کدام از این مسائل سبب گردد تا اصولگرایان از فرصت پیش رو استفاده نکنند و با درگیری علیه یک دیگر به دنبال مقابله با هم بوده و تسویه حساب های سیاسی را در انتشار لیست پیشنهادی جبران کنند و ضرر آن را به پایگاه اجتماعی خود یعنی مومنین به انقلاب وارد سازد. به طور حتم خسارت این اقدام به مراتب بیشتر از انتابات سال 92 ریاست جمهوری است.
اصولگرايان بايستي دريافته باشند كه فقط خودشان اصولگرا و مركز جريانات ارزشي نيستند! بلكه همانقدر كه به اصولگرايي گروه «جبهه پايداري» باور داريم به اصولگرايي «حزب موتلفه»، «محمدباقر قاليباف» «حزب رهروان ولايت» «علي لاريجاني» و حتي «محسن رضايي» و... نيز باور داريم.

5- شعار امسال همدلی و هم زبانی دولت و ملت است. اصولگرایان بخش عمده ای از پایگاه اجتماعی سیاسی جامعه را دارند و همگان به این مسئله اذعان دارند اگر این جریان در کنار هم قرار گیرد رقیبان مجبور به تحمل شکست خواهد شد. این وحدت در ذیل حمایت از دولت و سیاست های کلان نظام نیز جای میگیرد. نبایستی اصولگرایان که گروه تحليلي «پارس» نیز خود را وابسته به شالوده ی اصیل آن یعنی جامعتین می داند، به سبب نقدهایی در آینده این شعار را فراموش سازند و بدون انصاف و صرفا در تخریب جریان رقیب به مقابله با تمامی اقدامات مثبت دولت یازدهم و سیاست های نظام بروند و اخلاق انتخاباتی را رعایت نکند. البته باید دانست که اصولگرایان تا بحال به چنین اقدامی دست نزدند اما رقابتی شدن فضای انتخاباتی شاید به این موضوع دامن بزند و اگر رقبا خواستند آنان را از مسیر اصلی اخلاق خارج سازند، آنان با صبر و شکیبایی متعهد به این موضوع باشند.

6- اگر به سیاست رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری دهه‌ی چهارم انقلاب و چند سال اخیر نگاه کنید، پررنگ بودن اولویت اقتصاد در نیازهای کشور به خوبی به چشم می‌خورد. از این‌ها واضح ‌تر اینکه معظم‌له صراحتاً در سخنرانی خود در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (رحمت الله علیه) در سال 92، مسئله‌ی اقتصاد را اولویت و مسئله‌ی اول کشور دانستند. حال اینجا جای این سؤال باقی است که چگونه برخی نخبگان و جریانات سیاسی دغدغه‌های امام امت را درک نكردند و باز به دنبال منویات خود بودند؟
اكنون نيزمطالبه اصلي مردم از مجلس آينده حول محور اقتصاد خواهد بود. اصولگرايان هر سازوكاري براي رسيدن به وحدت طراحي مي كنند بايستي مكانيزم آن را به گونه اي سامان دهند كه حل مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم مورد توجه قرار داشته باشد.
فرجام سخن:
سه‌ محور کلی اندیشه‌های سیاسی، قدرت‌طلبی و خودپدیده ‌پنداری را می‌توان به عنوان آسیب‌های جریان اصول‌گرایی در انتخابات گذشته دانست. آنچه بایستی اصولگرایان در انتخابات آینده به آن توجه داشت این است که جریان رقیب به طور حتم با تمام عده و عده به میان می آید و از تمامی ساز و برگ های تعریف شده در انتخابات استفاده خواهد کرد. در این بین نکات مطروحه در بالا از یک منظر حائز اهمیت است اما از سوی دیگر توجه به ظرفیت عظیم این جریان در انتخابات های گذشته نشان میدهد اگر وحدت شود و آنان در کنار هم با کنار آمدن از موانع و اختلافات و اتحاد حول مسئله جامعتین به طور حتم پیروز انتخابات مجلس خواهند شد و اکثریت کرسی های بهارستان را برای چهار سال آینده تصاحب میکنند. در واقع اصولگرایان باید بدانند کشور در شرایط دشورای قرار دارد، تسویه حساب های سیاسی الان و در این زمان وقتش نیست و نباید ادامه داشته باشد. چنین رخدادی خسارت های فروانی ایجاد میکند و این خسارت موجب تضعیف جریان مومن به انقلاب خواهد شد.