به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ سرزمینهای اشغالی فلسطین روز یکشنبه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت اعتصاب همگانی در مناطق جنوبی اسرائیل زندگی را در این مناطق فلج کرده است و مسئولان محلی در دیمونا و شهرکهای جنوبی اسرائیل با هدف همراهی با کارگرانی که از کار اخراج شده اند بسیاری از مراکز و ادارات را در این مناطق تعطیل کرده اند. کارگران مناطق جنوبی اسرائیل در اعتراض به اخراج شمار زیادی از آنها از محل کارشان در روزهای اخیر دست به تظاهرات زده اند. در تظاهرات دیمونا دو هزار نفر شرکت کردند. شماری از اعضای کنست هم در تظاهرات دیمونا شرکت کردند. مسئولان محلی در دیمونا اسرائیل اعلام کردند بخش های خدمات رسانی شهرداری و کلاسهای درسی دانش آموزان هفت الی دوازده سال در این منطقه تعطیل خواهد شد. مسئولان محلی در شهرک «ییروهام» در جنوب اسرائیل گفتند بخشهای خدمات رسانی آن تعطیل خواهند شد اما مدارس به فعالیتهای خود ادامه خواهند داد. کارگران کارخانه شیمیایی در جنوب اسرائیل بیش از صد روز است که در اعتصاب به سر می برند. کارگران فعال در بخش بحر المیت هم سه ماه است که اعتصاب کرده اند.

آرموند لانکاری رئیس کمیته کارگران بحرالمیت در جمع تظاهرکنندگان در دیمونا گفت وی از سمت خود به عنوان رئیس دفتر حزب لیکود در این منطقه کناره گیری کرده است.
وی گفت برای من حمایت از حزبی که توجهی به وضع منطقه نقب نمی کند بسیار دشوار است.
وی گفت نتانیاهو قول داده بود بعد از انتخابات مسائل این منطقه را مورد توجه قرار دهد اما اکنون که دو ماه از زمان برگزاری انتخابات در اسرائیل می گذرد شاهد هیچ اقدامی از سوی نتانیاهو نبوده ایم.
اسحاق هرزوگ رئیس اتحاد صهیونیست در تظاهرات دیمونا گفت همه ساکنان منطقه نقب خواهان تغییر برنامه ها و اولویتهای حاکمیت اسرائیل هستند.
وی گفت منابع طبیعی متعلق به همه ما هستند به همین علت ما می خواهیم هزاران نفر از کارگران که در کارخانه شیمیایی اسرائیل از کار اخراج شده اند به سر کار خود بازگردند.
وی گفت من می دانم بسیاری از ساکنان نقب و دیمونا در انتخابات اخیر به من رای نداده اند اما من به دیدگاه «مناخیم بگین» اعتقاد دارم که برای تحقق حقوق همه تلاش می کرد. ما در این جا تجمع کرده ایم تا عدالت اجتماعی را خواستار شویم.
نویسنده گزارش یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت به طور تقریبی حدود هفتاد درصد از کارگران شاغل در کارخانه شیمیایی در جنوب اسرائیل ساکنان «بئر شبا» هستند و حدود چهل درصد از کارگران مراکز صنعتی این منطقه هم ساکنان دیمونا هستند.
بر اساس آمار منتشر شده در سال دو هزار و چهارده میزان ایجاد اشتغال در اسرائیل حدود نیم درصد افزایش یافت و در نتیجه میزان بیکاری در مناطق تحت کنترل اسرائیل حدود سه دهم درصد کاهش یافت. در همین مدت میزان ایجاد فرصتهای شغلی در مناطق جنوبی اسرائیل حدود شش دهم درصد کاهش یافت و میزان بیکاری هم در این مناطق تغییر نکرد.
از میان هر پنج خانواده اسرائیلی ساکن مناطق جنوبی آن سرنوشت یک خانواده به کار در کارخانه شیمیایی این منطقه وابسته است. با توجه به آن که هیچ افقی برای پایان یافتن اعتصاب در کارخانه شیمیایی این منطقه مشاهده نمی شود و براساس طرح های موجود قرار است شمار عمده ای از کارگران این کارخانه اخراج و بیکار شوند ساکنان دیمونا که تعداد آنها به حدود چهل هزار نفر می رسد تلاش می کنند از انجام هر تغییری در مراکز کار این منطقه جلوگیری کنند. آینده ساکنان این منطقه از اسرائیل به شدت مبهم و نگران کننده است.
نویسنده گزارش یدیعوت آحارونوت در پایان نوشت آمارهای انجمن کارخانه داران اسرائیل نشان می دهد که در یک دهه گذشته حدود بیست و پنج کارخانه در جنوب اسرائیل که بخش عمده ای از آنها کارخانجات تولید پارچه و لباس بوده اند تعطیل شده اند. تداوم اعتصاب های گسترده در مناطق جنوبی اسرائیل بویژه در دیمونا، « بنی بیتون» شهردار این شهرک را وادار کرد یک روز در آن تعطیل عمومی اعلام کند. تظاهرکنندگان و اعتصاب کنندگان در دیمونا همچنین با هدف اعلام حمایت از کارگرانی که با خطر اخراج از کار مواجهند تظاهرات خواهند کرد.