پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمدرضا يل- بر اساس برخی اخبار غیر رسمی چندی  پیش در زمان نبرد صلاح الدین تنش هایی بین دولت عراق و مستشاران ایرانی حاضر در عراق به وقوع می پیوندد که البته علت اصلی آن را باید در اظهار نظر نسنجیده و یکی از مقامات دولتی ایران جست و وجو کرد که تلویحا تحمیل اراده ایران بر عراق را مطرح کرده بود که البته با رسانه ای شدن آن موجبات خشم مقامات عراقی را فراهم آورد. این برای اولین بار بود که چنین اظهارات ناپخته ای توسط یکی از مقامات دولتی ایران مطرح می شد و بالطبع اثرات مخربی و روابط عمیق دو کشور برجا گذاشت.

خروج برخی افراد تاثیر گذار ایرانی از عراق و ابراز تمایل نخست وزیر عراق در همکاری بیشتر با آمریکایی ها در مقابله با داعش نتیجه بحران آفرینی چند ماه اخیر بود. این اتفاق دستاویز خوبی برای افزایش اختلاف افکنی مهیا نمود تا در نهایت نخست وزیر عراق در سفری که به آمریکا داشت با لحن کنایه آمیز دخالت و تحمیل اراده هر کشوری بر کشورش را محکوم نمود که بسیاری از رسانه ها مخاطب این سخن را ایران قلمداد کردند. اما این روند با وقوع یک سلسله اتفاقات متوقف و شرایط برای نزدیکی دوباره دو کشور برادر؛ عراق و ایران مهیا گردید که می توان علل این موضوع را دو سطح داخلی و خارجی تحلیل نمود:

داخلی
از طرفی پاتک های سنگین داعش به مواضع از دست داده در صلاح الدین و افزایش تلفات و همچنین پیش روی کند ارتش و نیرو های مردمی در پاکسازی استان غربی الانبار، نتیجه اختلاف موقت دو کشور برادر و دوست بود. اختلافات داخلی در بین نیروهای شبه نظامی شیعه و دولت که با مشورت و همکاری برادران ایرانی خود فتوحات بسیاری کسب نموده بود نتیجه دیگر تنش در روابط تلقی می شد. از طرف دیگر فعال شدن برخی چهره های سیاسی و اراده آنان در منفعت طلبی سیاسی از فضای پیش آمده معادلات سیاسی عراق بیشتر دچار ابهام می نمود. 

خارجی
شاید مهم ترین اتفاقی که امید ها برای نزدیکی بیشتر به آمریکا جهت مدیریت بحران امنیتی عراق را ناامید کرد طرح تجزیه عراق به سه کشور، سنی،شیعه و کرد توسط کنگره آمریکا بود. این رفتار آمریکایی ها به وضوح اقدامی مداخله جویانه و ناهمسو با منافع ملی عراق تلقی می شد که به نوعی یک تهدید همه جانبه علیه عراق قلمداد می گردد.

از طرفی شروع بحران یمن و احساس خطر دولت عراق از ناامنی در مرزهای خود با سعودی به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه، موجبات تجدید نظر مقامات دولتی در رابطه با ایران را فراهم کرد و اخبار مسرت بخش بازگشت مستشاران ایرانی به عراق جهت شرکت در نبرد الانبار و انشاالله حرکت به سوی موصل(مرکز فرماندهی داعش) تمام نگرانی ها در این باره را مرتفع گردانید.

در پایان باید گفت اتفاقات چند ماهه اخیر حايز چند نکته بسیار مهم بود. اول اینکه مسئولین و مقامات ایرانی باید تمام جوانب و ملاحظات خود را در ابراز نظر ها رعایت نمایند و از هرگونه موضع گیری نسنجیده بپرهیزند چرا که با مدیریت رسانه های خائنان و معاندان می تواند بحرانی عمیق همچون اتفاقات چند ماهه اخیر شکل بگیرد و از طرفی روند تحولات نشان داد اعتماد به مستکبری چون دولت آمریکا نهایتا بی نتیجه خواهد بود  و هزینه حضور آنان در کنار ما احتمالا تجزیه کشورمان می باشد. چيزي كه كاخ سفيد به شدت، آن را از ابتدا تاكنون در دستور كار دارد.

 نقشه جعلی کردستان عراق

تصویر نقشه جعلی کردستان عراق بر روی اسکناس های اقلیم کردستان وسکوت رسانه های ایران