در صفحه ی اینستاگرام یکی از روحانیون جوان اشاره ای سه چهار خطی مشاهده کردم که گفته بود ساعت درس فقه آیت الله شاهرودی در یکی از روزهای قبل کاملاً به تحلیل ها و سخنان ایشان در مورد مواضع عربستان و اقدامات آل سعود اختصاص یافته بود.

جای تأسف است که این سخنان و تحلیلهای آیت الله شاهرودی به هیچ وجه توسط رسانه های ما مورد پوشش قرار نمی گیرند و جامعه ی دینی و حتی اندیشمندان علمی عرصه ی سیاست را در محرومیت از این سخنان نگاه می دارند.

آیت الله شاهرودی که علاوه بر هوش سرشار دارای توانمندی والایی در فقه و اصول است و بقول مرحوم حاج عبدالحسین صالحی ـ عموی دکتر علی اکبر صالحی که خود متولد عراق و آشنا به تطورات سیاسی این کشور و نیز شاگرد مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی بود ـ آیت الله شاهرودی یک مجتهد مسلّم است، باید گفت و دانست که ایشان در شناخت مفاهیم و پروسه های سیاسی منطقه نیز یدی طولی و نگاهی قوی دارد. 

یکی از دلایل این تعمق نیز تسلط ایشان بر زبان عربی و همچنین به روز بودن نگاه سیاسی وی می باشد که بر توانایی های فقهی او نیز مؤثر بوده است بطوری که یکی از شاگردان قدیمی ایشان در شاید بیش از دو دهه قبل نقل می کرد که آیت الله شاهرودی در درس فقه خود به کتاب «الوسیط فی قانون المدنی» نوشته ی عبدالرزاق السنهوری ـ حقوق دان مشهور مصری ـ رفرنس می دادند. 

حال که رسانه های ما و خبرگزاری های مدافع نظام ترجیح می دهند گـُـل تحلیلهای خود را به سخنان عزیزانی چون پناهیان و رائفی پور اختصاص دهند یا دانشگاه ها را جولانگاه امثال حسن عباسی بنمایند، باید هم انتظار فقر شدید تحلیل سیاسی جامعه از طریق راهبران دینی در سطوح بالای علمی و تجربی با هوشمندی والا باشیم.