به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ابراهیم متقی در همایش علمی تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر روابط بین الملل که در سالن همایش‌های موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد اظهارداشت: در زمان شاه سازمان انرژی هسته‌ای ماموریت پیدا کرد که روند غنی سازی را تحت نظر قرار دهد و از طرفی بهره گیری از نیروگاه برق هسته‌ای بخشی از سیاست اقتصادی ایران شده بود.

عضوهیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ناامنی‌های کشور در زمان شاه افزود: در زمان شاه بحران‌های امنیتی در سیستان و ترکمن و جنوب وجود داشت و مهم‌ترین چالشی که ما با آن مواجه بودیم، عدم وجود امنیت در کشور بود.

متقی بیان کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی مسئولان کشور به این موضوع رسیدند که باید ساختارهای کشور را ارتقا دهند و در این راستا ما خرید از کشورهای چین و کره را مدنظر قرار دادیم و از طرفی صنایع دفاعی زمان جنگ را بهینه سازی کردیم.

وی با اشاره به اقدامات صهیونیست‌ها علیه ملت ایران عنوان کرد: هر لابی صهیونیستی دارای اتاق فکر است که با انتشار مقالات و فضای فکری خود به دنبال تخریب وجه ایران در جهان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از بحث‌های لابی صهیونیستی این بود که ایران تا دو سال دیگر به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا می‌کند و بر همین اساس برنامه ریزی کردند تا موج‌های سیاسی شدیدی را علیه ما اعمال کنند.

متقی اظهار داشت: در سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به کشور عراق بحث مربوط به انحراف از فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط ‌آمریکا مطرح شد و علت آن هم خریداری دستگاه‌های غنی سازی ما از پاکستان بود که بازرسان آژانس معتقد بودند ‌ایران از خطوط قرمز هسته‌ای عبور کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به هجمه‌های دولت آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ‌بیان کرد: ‌آمریکایی‌ها معتقد بودند که دستگاه‌های غنی‌سازی پاکستانی در گذشته سبب تولید بمب اتمی در کشورهای دیگر شده است.

وی عنوان کرد: تعلیق هسته‌ای فرآیند طولانی مدتی است که آغاز آن توسط کشور ما است ولی پایانی ندارد، مشخص نیست که آژانس ‌در رابطه با مسائل هسته‌ای کشورمان در آینده چه مباحثی را مطرح می‌کند.

متقی با اشاره به تعلیق غنی سازی داوطلبانه توسط کشور ایران در سال ۸۲ تصریح کرد: ایران یک سال و نیم در تعلیق به سر برد و ما به تمامی تعهدات خویش پابرجا ماندیم ولی کوچک‌ترین نتیجه‌ای مبنی بر مشخص شدن وضعیت هسته‌ای کشورمان حاصل نشد.