به گزارش پارس ، فاطمه رهبر در پاسخ به مهرخانه، مبنی بر این‌که طرح استانی‌شدن انتخابات چه تأثیری بر حوزه زنان و خانواده می‌گذارد و دسترسی زنان را به نمایندگان خود مشکل‌تر می‌کند یا خیر؛ اظهار داشت: خود بنده نماینده تهران هستیم و انتخابات در تهران استانی است. در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران به دلیل گستردگی کار و بزرگی شهرها و این‌که مردم در تصمیم‌گیری احتیاج به راهنمایی افراد مورد وثوق خود دارند، همیشه لیست‌هایی به مردم ارائه می‌شود و مردم به نامزدهای مورد نظر خود رأی می‌دهند.

ارتباط مردم با نمایندگان مجلس

وی افزود: لیست تهران ۳۰ نفر است که اگر انتخابات استانی شود، این تعداد به ۳۵ نفر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، برای تهران استانی‌شدن انتخابات چندان فرق نمی‌کند. کمااینکه، در شرایط فعلی ما با مردم در ارتباط هستیم و ملاقات‌های هفتگی و موردی داریم و بین مردم در مساجد و حسینیه‌ها، گروه‌های مختلف دانشگاهی و فرهنگی و صنوف مختلف حاضر می‌شویم. در واقع، همان‌گونه که الان با مردم در ارتباط هستیم، پس از آن نیز خواهیم بود.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به این‌که این ارتباط در شهرستان‌ها هم وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نماینده‌ها با مردم ارتباط دارند، آن‌ها با مردم زندگی می‌کنند و در مجامع و گروه‌های مختلف همراه مردم هستند. کمااین‌که در چند دوره‌ای که نماینده بودم این ارتباط وجود داشته و دسترسی مردم به نماینده‌ها همیشه بسیار راحت بوده است. بنابراین، به نظر می‌رسد از این زاویه مشکلی به‌وجود نیاید. البته، من الان به عنوان موافق این طرح صحبت نمی‌کنم و به نظرم باید صبر کنیم تا کار در صحن علنی پیگیری شود. این طرح، پیشنهادی بوده که در صحن علنی رأی آورده و کلیات آن مصوب شده است، اما باید ببینیم نتیجه نهایی آن در صحن و نظر شورای نگهبان چه خواهد بود و چگونه اجرا خواهد شد.

ما زنان نماینده به سهمیه‌بندی جنسیتی اعتقادی نداریم

رهبر در رابطه با مخالفت‌هایی که با اظهارنظر او مبنی بر افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس صورت گرفته است، بیان داشت: با احترامی که برای همه مخالفین قائل هستم، اما باید بگویم مخالفین محترم دقت لازم را نداشته‌اند. من به عنوان رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و بقیه زنان نماینده، به سهمیه جنسیتی اعتقاد نداریم؛ چون فکر می‌کنیم قوانین جمهوری اسلامی از مترقی‌ترین قوانین است و هیچ سقف و حدی برای حضور زنان در قوه مقننه به عنوان نماینده وجود ندارد و این آزادی عمل وجود دارد که افراد اعم از زن و مرد چه به عنوان انتخاب‌شونده و چه به عنوان انتخاب‌کننده بتوانند در انتخابات شرکت کنند. بنابراین در اصل موضوع هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

تعداد زنان داوطلب نمایندگی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس ضمن اشاره به تعداد نامزدهای زن دوره‌های مختلف انتخابات گفت: در دوره اول مجلس شورای اسلامی ۹۰ داوطلب، در دوره دوم ۳۲ داوطلب، در دوره سوم ۴۷ نفر، در دوره چهارم ۸۶ نفر، در دوره پنجم ۳۵۱ نفر، در دوره ششم ۵۰۴ نفر، در دوره هفتم ۸۲۷ نفر ، در دوره هشتم ۵۸۵ نفر و در دوره نهم ۳۹۰ نامزد زن داشتیم. اما متأسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و عوامل دیگر، تعداد کمی از این داوطلب‌ها وارد مجلس شورای اسلامی شدند.

یکی از نمایندگان استان‌های دارای ۵ کرسی نمایندگی، خانم‌ باشد

رهبر خاطرنشان کرد: نمایندگان زن و مرد در برابر قانون یکسان هستند، ولی زنان به صورت ویژه باید به کار بانوان که نیمی از جمعیت کشور به آن‌ها اختصاص دارد، بپردازند. به همین دلیل اگر تعداد آن‌ها در مجلس افزایش یابد، می‌توانند این‌بار مسئولیت را بهتر بر دوش بگیرند. به عنوان مثال می‌توانند در کنار کارهای دیگر خود، کمیسیون زنان و خانواده را در مجلس راه‌اندازی کنند تا اقدامات لازم در زمینه زنان و خانواده در این کمیسیون صورت گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر، مقام معظم رهبری نکاتی را فرموده بودند مبنی بر این‌که قرار نبود زنان ما «مردواره» شوند. این کلمه ما را بر این داشت که کاری را انجام ندهیم که بخواهد فشار مضاعفی روی زنان وارد کند. به همین دلیل پیشنهاد کردیم حوزه‌های انتخابیه که بالای ۵ نفر کرسی دارند، حتماً یکی از نمایندگان آن‌ها خانم باشد. اگر حوزه انتخابیه‌ای در یک استان ۳ نفر نماینده دارد، اگر اجبار در این باشد که حتماً یکی از این نمایندگان خانم باشد، به این دلیل که کار استانی زیاد است، این خانم مجبور می‌شود به همه کارها بپردازد، اما اگر افزایش تعداد زنان را در استان‌هایی پیش‌بینی کنیم که تعداد نماینده بیشتری دارند و خود نماینده‌ها تقسیم وظایف کنند و در مجامع استانی برخی کارها به آقایان نماینده و برخی از کارها به زنان نماینده اختصاص یابد، مشکلات کاهش پیدا می‌کند. همچنین، در این صورت می‌توانیم در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز احقاق حقوق زنان، اقدامات قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم را در مجلس داشته باشیم.

رهبر در ادامه گفت: بنابراین ما این پیشنهاد را دادیم که در حوزه‌های انتخابیه که بیش از ۵ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند در لیست‌های انتخاباتی معرفی یک نامزد زن هم در بین آن‌ها باشد؛ زیرا بیم آن می‌رود که اگر این فرهنگ‌سازی صورت نگیرد و استانی‌شدن هم مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد، در زمان انتخابات لیست‌هایی به مردم ارائه شود که فاقد نام زنان باشد و با شرایطی روبه‌رو شویم که تعداد زنان نماینده در مجلس کاهش یابد.

نتیجه افزایش حضور زنان در مجلس

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس عنوان داشت: حدود ۱۱ استان ما زیر ۵ نفر نماینده در مجلس دارند. اگر این استان‌ها را به اضافه اقلیت‌های مذهبی در نظر نگیریم، از ۳۱ استان ما ۲۰ استان بالای ۵ نفر هستند. اگر در لیست‌های شهرهای بزرگ تعداد بیشتری خانم نامزد به مردم معرفی شوند و آن‌ها با رأی مردم وارد مجلس شوند، ان‌شاالله با مجلسی روبه‌رو خواهیم بود که تعداد زنان نماینده در آن افزایش یابد و بتوانند به انجام اقدامات لازم در خصوص زنان و خانواده بپردازند، در گروه‌ها و هیئت‌های پارلمانی ظرفیت جمهوری اسلامی را در تعامل با اتحادیه‌های بین‌المجالس یا هیئت‌های پارلمانی سایر کشورها و نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی نشان دهند و جایگاه حقوق زنان که در حال حاضر با چالش جدی روبه‌رو است را به عرصه نمایش بگذارند. این تعداد بیشتر زنان در مجلس می‌توانند آسیب‌های اجتماعی و خلأهای تقنینی را بهتر شناسایی و ارائه راهکار کنند و با حضور بیشتر در کمیسیون‌ها سهم بیشتری در تصویب قوانین داشته باشند.