به گزارش پارس ، فارس به نقل از اندیشکده آمریکایی « واشنگتن»  در مطلبی تحت عنوان «ایران از انقلابش عقب نخواهد نشست» نوشت: با توجه به عقبه تاریخی ایران، واشنگتن نباید انتظار داشته باشد این کشور از اصول خود به این زودی‌ها عقب نشینی کند.

بر اساس این گزارش، اعلام توافق مقدماتی بین ایران و آمریکا منجر به پروراندن این باور شد که تهران وارد عرصه دیگری از نظام بین‌الملل خواهد شد اما چنین نگرشی با توجه به حکومت کنونی ایران و سوابق سلطه جویی و جاه طلبی‌های منطقه‌ای پارسیان بعید است.

در این گزارش آمده است: ایران قدرتی انقلابی است که آرمان‌های سلطه طلبی دارد.

این در حالی است که اوباما رییس جمهور آمریکا امید دارد تا توافق هسته‌ای با ایران تاثیرهای غیر جبری بر ایران گذاشته و آرمان‌های سلطه جویی این کشور به حالت عادی بازگردد.

در سال ۱۹۷۹ رهبران انقلابی ضد آمریکایی ایران با تکیه بر افتخارهای گذشته پارسیان و آرمان‌های هزار ساله تنها جمهوری اسلامی با میل قدرت طلبی منطقه‌ای ایجاد کردند.

سپس بر اساس دکترین جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور انقلاب اسلامی به کشورهای همسایه، سران ایران و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شیوه‌های نبردهای غیر متقارن برای نفوذ در منطقه و در بین متحدان سیاسی خود استفاده کردند.

اندیشکده واشنگتن در ادامه این گزارش نوشت: ایران اغلب خود را به عنوان نگهبان شیعیان منطقه در کشورهایی چون بحرین و یمن می‌نامد و نیروهای مبارز شیعه ماهر را تربیت کرده است که می‌توان نمونه‌های آن‌را در لبنان، یمن و عراق شاهد بود.

ایران همچنین با برخی عناصر سنی منطقه نیز دوست می‌باشد که می‌توان به روابط مستحکم بین این کشور با حماس، جهاد اسلامی و سودان اشاره کرد.

این اندیشکده در خاتمه با اشاره به موارد دیگری از همکاری‌های ایران با دیگر کشورها رویکرد سیاست خارجی ایران را آغشته با برتری‌جویی معرفی کرد و نوشت: امیال سلطه‌گری ایران موردی تازه نیستند و از دوران صفویه تا حال این مورد مشاهده شده است.

این کشور در رقابت برای سلطه در منطقه است و نباید انتظار داشت تا به زودی آرمان‌هایش را رها و سازش کند.