به گزارش پارس به نقل از فارس، پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ سرمقاله روز یکشنبه خود را به تحولات یمن اختصاص داده و نوشته است که باید عربستان را در فاجعه‌ای که در یمن ایجاد کرده، نجات داد.

بلومبرگ با بیان اینکه اعلام آتش‌بس ۵ روزه در یمن گامی بسیار بسیار کوچک برای رسیدن به صلح در این کشور، نوشته است: «عربستان سعودی باید درک کند که راهبردی که در یمن در پیش گرفته، عمیقا غیرسازنده است؛ راهبردی که در طول مسیری حیاتی برای انتقال نفت بی‌ثباتی ایجاد کرده، جنگ نیابتی میانه ایران و عربستان را گسترش داده، تنش‌های فرقه‌ای تازه‌ای خلق کرده و به پیشبرد منافع القاعده شبه‌جزیره، کمک می‌کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار و از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به راهکاری سیاسی میان جناح‌های یمنی، فشار بیشتری بیاورند.»

بلومبرگ سپس با اشاره به حجم خسارات و تلفات حمایت عربستان به یمن، نوشته است با این حال این تهاجم که با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ایالات متحده صورت گرفته، نتوانسته به شکست حوثی‌ها منجر شود.

در عین حال به نظر نمی‌رسد سعودی‌ها راهکار جایگزینی، جز ادامه بمباران یمن داشته باشند.

در ادامه آمده است: «این رویکرد تنها به تقویت القاعده منجر می‌شود که در جریان ناآرامی کنونی، اراضی، تسلیحات و پول بیشتری به دست آورده است. همینطور به نظر می‌رسد جنگجویان داعش هم به آنجا جذب شده‌اند. علاوه بر این، حملات به تشدید تنش‌های قومیتی در کشوری منجر شده که پیش از این به نداشتن چنین خصیصه‌ای مشهور بود.»

بلومبرگ سپس این ادعا که جنبش انصارالله یمن نیروهای نیابتی ایران هستند را نیز رد کرده و «ادعای عربستان سعودی مبنی بر اینکه مداخله‌اش پاسخی به ماجراجویی ایران است»، ادعایی «اغراق‌آمیز و منفعت‌طلبانه» توصیف کرده است.

این یادداشت مذاکرات ملی یمن را که پیش از این در سال ۲۰۱۳ تحت نظارت سازمان ملل برگزار شده بود، «معیوب» خوانده و نوشته است که چنین مذاکراتی باید در یک کشور بی‌طرف مانند عمان برگزار شود، نه در عربستان سعودی که خود از یک طرف حمایت می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: «باید به (جان) کری (وزیر خارجه آمریکا) به خاطر آنکه سعودی‌ها را برای وقفه در بمباران احسنت گفت.

اما او این هفته در نشستی که با اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در واشنگتن برگزار می‌شود، کار دشوارتری در پیش دارد.

او برای آنکه اطمینان یابد این آتش‌بس پایدار می‌ماند، باید عربستان سعودی و شرکایش را متقاعد کند که ایالات متحده در برابر ایران پشتیبان آن‌هاست و توافق ایران و ایالات متحده، به جای آنکه سرعت‌بخش هژمونی منطقه‌ای ایران باشد، از آن جلوگیری می‌کند.