به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر ، جف راتکه در آغاز نشست خبری خود در وزارت امور خارجه ی آمریکا به موضوع کمک های آمریکا به زلزله زدگان نپال و سفر جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به پاریس اشاره کرد.

جف راتکه درباره ی سفر جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به فرانسه گفت: جان کری در پاریس است. وی با لوران فابیوس وزیر امور خارجه ی فرانسه دیدار و گفتگو کرد. جان کری در ادامه در مقبره ی سرباز گمنام تاج گل اهدا کرد. جان کری همچنین در جلسه ی وزرای امور خارجه ی شورای همکاری خلیج(فارس) شرکت کرد. در این جلسه درباره ی موضوعات امنیت منطقه ای از جمله مذاکرات هسته ای با ایران و نیز یمن بحث و گفتگو شد. وزیر امور خارجه آمریکا فردا(شنبه) به واشنگتن دی سی بازخواهد گشت.

در ادامه ی این نشست خبری ، خبرنگاری گفت: دیروز جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا با سعودی ها درباره ی آتش بس پنج روزه در یمن صحبت می کرد اما وقتی شب شد سعودی ها تصمیم گرفتند عملیات نظامی خود را در یمن تشدید کنند، سعودی ها از جمعیت ساکن صعده خواستند که منطقه را ترک کنند چون بمباران از امشب شروع خواهد شد؟ چه اتفاقی رخ داد و آیا شما از اقدام سعودی ها حمایت می کنید؟

جف راتکه گفت: من این توصیف شما از اقدامات سعودی ها را نمی پذیرم. دیروز سعودی ها اعلام کردند که قصد دارند یک آتش بس پنج روزه و وقفه ی انساندوستانه ایجاد کنند. آنها و نیز جان کری به صراحت و به روشنی گفتند که آتش بس به صورت فوری اجرا نخواهد شد بلکه بستگی به این دارد که حوثی ها نیز تعهدات مشابهی را اجرا کنند.

جف راتکه خطاب به این خبرنگار گفت: درباره ی اقدامات خاص سعودی ها که از دیروز رخ داده باشد، شما را به سعودی ها ارجاع می دهم.

خبرنگاری پرسید: واشنگتن پست مقاله ای درباره ی تجدید دفتر حفاظت منافع ایران و آمریکا نوشت یعنی ایران دفتر حفاظت منافع خود را به مکانی جدید و خارج از سفارت پاکستان انتقال دهد و آمریکا نیز دفتر حفاظت منافع خود را از سفارت سوئیس به مکانی دیگر انتقال دهد.

به گزارش تسنیم،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: من این مقاله را ندارم و خوشحال می شوم که در اسرع وقت این واکنش را داشته باشم. من این مقاله را در اختیار ندارم اما این گزارش ها را داشته ایم و نظر خود را در این باره اعلام خواهم کرد.

تکذیب ادعای روزنامه واشنگتن پست

پیش از این، نمایندگى کشورمان نزد سازمان ملل با تکذیب خبر روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد: هیچگونه ارتباطی میان جابجایی ساختمان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن و مذاکرات هسته ای وجود ندارد.

مسئول بخش مطبوعاتی نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در واکنش به خبر روز واشنگتن پست گفت: مجوز تغییر ساختمان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، سال گذشته و طبق مکاتبات دفتر حفاظت منافع و وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده است.

حمید بابایی تاکید کرد: در پی افزایش حجم درخواست های کنسولی و محدود بودن فضای ساختمان قبلی ، فرسودگی و قدمت آن مکان، مکاتبات یاد شده صورت گرفت و اصولاً هیچ ارتباطی میان این جابجائى با مذاکرات جاری هسته ای وجود ندارد.

واشنگتن پست در خبر خود مدعى شده بود که خبر صدور مجوز این جابجائى بعد از دیدار هفته گذشته جان کرى وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، همتاى ایرانى خود در نیویورک، منتشر شده است.

با این حال یک مقام رسمى وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سئوال واشنگتن پست، هرگونه ارتباط میان این تغییر مکان با مذاکرات هسته اى را رد و تاکید کرده است: این جابجایى سابقه مکاتبات طولانى دارد.

واشنگتن پست همچنین در خبر خود درباره تلاش سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران مبنى بر لزوم یافتن مکانى جدید براى استقرار بخش آمریکا، به دلیل قدمت و فرسودگى بخش کنونى، مطالبى را درج کرده است.