به گزارش پارس،«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فارس به مسئله حمایت واشنگتن از حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن پرداخت و جنبش انصارالله یمن را به تلاش برای بی‌ثبات کردن این کشور متهم کرد. ایر، همچنین تهاحم نظامی عربستان به یمن که تاکنون به مرگ بیش از 1000 شهروند یمنی منجر شده را دفاع ریاض از خود دانست و گفت واشنگتن از این حملات حمایت می‌کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص تأمین بمب‌های خوشه‌ای برای عربستان سعودی و گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر استفاده ریاض از این تسلیحات در حمله به یمن، انتقال این تسلیحات به عربستان را رد نکرد، اما گفت ریاض و کشورهای دریافت کننده این تسلیحات، که تاکنون 108 کشور کاربری آن‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند، قول داده‌اند از آن‌ها علیه اهداف غیرنظامی استفاده نکنند.
 
متن کامل مصاحبه خبرگزاری فارس با آلن ایر به شرح زیر است:
 
در حالی که مسئله یمن مسائل داخلی بود و رئیس‌جمهور هم استعفا داده بود، عربستان علیه این کشور دست به اقدام نظامی زد. سوال ما این است که واشنگتن بر اساس چه مبنای قانونی و چه مبنایی در حقوق بین‌الملل دست به حمایت از این عملیات زده است؟
 
پاسخ من این است که ما از حق و توانایی عربستان سعودی برای دفاع از مرزهای جنوبی‌‌اش و همین‌طور برای از بین بردن تسلیحات سنگین و موشک‌ها که تهدیدی برای امنیت عربستان سعودی هستند، حمایت می‌کنیم و همه جناح‌ها و احزاب باید پای میز مذاکرات بیایند و از این نظر ما انتظار داریم که از عملیات نظامی به مذاکرات فراجناحی برسیم تا یمن بتواند از این بحران خارج شود.
 
شما گفتید برای عربستان حق قائلید که از خود در برابر تهدیدات دفاع کند. سوال من این است که چه تهدیدی از جانب یمن وجود داشت که آن‌ها این حق را داشته باشند که از خودشان دفاع کنند؟
 
حوثی‌ها و حامیانشان با عملیات نظامی، تهدیدی برای از بین‌بردن ثبات نه تنها برای یمن بلکه برای کل منطقه و همین‌طور دولت مشروع یمن بودند. از این نظر همه ما سعی می‌کنیم این عملیات نظامی هرچه زودتر تمام شود و آسیب‌ها به غیرنظامیان به حداقل برسد. همانطور که عرض کردم همه طرف‌ها پای میز مذاکره آمدند و مذاکره کردند و همانطور که شما اطلاع دارید، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را صادر کرد یعنی یک تحریم تسلیحاتی (اعمال کرد) تا اشخاص و نهادها به حوثی‌ها اسلحه ندهند.
 
آمریکا همواره مدعی دفاع از حقوق بشر در جهان بوده است. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که عربستان از تسلیحات ممنوعه‌ای مانند بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. پوکه این تسلیحات نشان می‌دهد که این تسلیحات آمریکایی هستند. با وجود انتقادات نهادهای حقوق بشری، آیا واشنگتن قصد دارد همچنان به انتقال این تسلیحات به ریاض ادامه دهد؟
 
ما در حال بررسی این اخبار هستیم ولی آمریکا هم مانند تمام جهان، 100 درصد از خسارات غیرعمدی به غیرنظامیان که در اثر استفاده از کاربرد بمب‌های خوشه‌ای ایجاد می‌شود، نگران است. ما بیش از هر کشوری در دنیا تلاش می‌کنیم تا این را (بمب‌ها) را کنترل و محدود کنیم، تا مورد استفاده قرار نگیرد. گزارشات درباره مرگ و میر غیرنظامیان در اثر خشونت‌ها در یمن را بسیار جدی می‌گیریم و به همین منظور همه طرف‌ها را فرامی‌خوانیم که قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه را رعایت کنند.
 
یعنی شما تکذیب می‌کنید که بمب خوشه‌ای در اختیار عربستان قرار داده‌اید؟
 
نه، شما می‌دانید که ما در مورد انتقال بمب‌های خوشه‌ای به کشورهای مختلف مقررات بسیار دقیقی داریم و همین‌طور هر کشوری که از ما بمب‌های خوشه‌ای بگیرند، باید قول دهند که از آن علیه اهداف غیرنظامی استفاده نکنند.
 
ایالات متحده به عنوان بخشی از قانون و خط مشی خود، تنها نوعی از مهمات خوشه‌ای را صادر می‌کند که الزامات سختگیرانه مربوط به میزان مهمات منفجرنشده را که همان یک درصد است، در آن‌ها رعایت شده باشد. علاوه بر این، دریافت‌کنندگان چنین مهماتی باید متعهد شوند که آن مهمات خوشه‌ای فقط علیه اهداف مشخص نظامی استفاده شده و در جایی که اطلاع از حضور غیرنظامیان وجود دارد یا مناطقی که عموما غیرنظامیان در آن‌ها حضور دارند، به کار گرفته نشوند. روشن است که این مولفه‌ای مهم در خط مشی ما است.
 
طبق آمارهایی که اعلام شده، از آغاز عملیات عربستان در یمن بیشتر از 1000 نفر کشته شده‌اند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز گفته است که تمام این کشته‌ها در اثر حملات هوایی بوده و درگیری میدانی رخ نداده است. می‌خواهم صراحتاً از شما بپرسم که چقدر این حملات که موجب کشته شدن این افراد شده، مورد حمایت آمریکاست؟ و چقدر ادامه آن‌ها از حمایت ایالات متحده برخودار است؟
 
همانطور که عرض کردم، ما خواستار آن هستیم که همه طرف‌ها هرچه زودتر دست از خشونت بکشند، ولی همانطور که اشاره کردم ما تمام موارد تلفات غیرنظامیان ناشی از درگیری‌های جاری در یمن را بسیار جدی می‌گیریم. ما از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که به قوانین حقوق بشری بین‌المللی پایبند بوده و تمامی اقدامات ممکن برای به حداقل رساندن لطمات به غیرنظامیان را انجام دهند. ما در حال بررسی دقیق جزئیات مربوط به گزارش دیده‌بان حقوق بشر هستیم.
 
ایالات متحده هم از لطمات ناشی از استفاده از مهمات خوشه‌ای به غیرنظامیان نگران است و همچنان بزرگترین حامی مالی تلاش‌های بشردوستانه جهانی برای رفع اثرات ناشی از مواد انفجاری جامانده از جنگ‌ها است. ما در حال بررسی دقیق جزئیات مربوط به گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد استفاده از مهمات خوشه‌ای توسط سعودی‌ها هستیم.
 
عربستان پیش از این در قضیه بحرین نیروهای نظامی خود را تحت عنوان سپر جزیره به این کشور اعزام کرد و الان هم در یمن بیش از 100 جنگنده اعزام کرده و درگیری‌ها را ادامه می‌دهد. با این حال، آمریکا نه تنها معترض نیست، بلکه از آن‌ها حمایت نیز می‌کند. در مقابل زمانی که ایران از جریان انصارالله که یک جریان سیاسی متعلق به یمن هست، حمایت سیاسی و رسانه‌ای می‌کند، این امر از سوی شما دخالت شمرده می‌شود. چطور می‌شود که حمایت سیاسی و رسانه‌ای ایران دخالت شمرده می‌شود اما عملیات نظامی عربستان سعودی دخالت خوانده نشده و به آن دفاع گفته می‌شود؟
 
موضوع، موضوع دفاع از دولت مشروع یمن است و هدف حوثی‌ها و حامیان آن‌ها ثبات‌زدایی است. از این نظر، این راهی که طی می‌کنند، نتیجه‌بخش نخواهد بود و هیچ دردی را دوا نمی‌کند. یعنی کار حوثی‌ها در راستای ثبات‌زدایی است و ما برای کاهش خشونت‌ها و تبدیل این بحران به روندی سیاسی تلاش می‌کنیم تا همه جناح‌ها و همه احزاب بتوانند به طور مسالمت‌آمیز به راه‌حلی قابل قبول همه برسند. اما همانطور که پیش از این هم گفتم، عربستان سعودی حق دارد از مرزهای خود دفاع کند.
 
سوال جالبی برای من وجود دارد و آن هم این است که چطور اقدامات حوثی‌ها در راستای ثبات‌زدایی می‌بینید، اما حملات نظامی عربستان را ثبات‌آور می‌پندارید؟
 
این علت و معلول است. اگر حوثی‌ها این کار را نمی‌کردند، عربستان سعودی هم مجبور نمی‌شد این کار را انجام دهد.
 
به عنوان آخرین سوال در حوزه یمن، می‌دانید که وضعیت یمن از جهاتی به وضعیت اوکراین شباهت دارد. در هر دو کشور رئیس‌جمهور به دلیل اعتراضات داخلی کشور را ترک کردند و اتفاقاً رئیس‌جمهور یمن استعفا هم داده بود، اما آقای یانوکوویچ استفعا هم نداده بود. واشنگتن در اوکراین از آشوبگران دفاع کرد و دولت را فاقد مشروعیت خواند، اما در یمن درست نقطه مقابل، یعنی طرف حکومت را گرفت و از دخالت خارجی در این کشور حمایت کرد، در حالی که در اوکراین روسیه را به دخالت خارجی متهم کرد. این استاندارد دوگانه را چطور تفسیر می‌کنید؟
 
من این فرض شما را قبول ندارم، یعنی وضعیت آن‌ها فرق دارد و اوضاع یمن منحصر به فرد است. از این نظر که عربستان به دلیل اقدامات ثبات‌زدایی که صورت گرفت، مجبور شد تا کاری بکند. اما این اقدام باید هرچه زودتر تمام شود تا همه طرف‌ها بتوانند از طریق صلح‌آمیز به نتیجه برسند. ما با عربستان سعودی مشورت می‌کنیم و در تماس هستیم با آن‌ها تا این اتفاق بیافتد. همانطور که همه گفته‌اند، در اثر این بحران انسانی، همه ما باید سعی کنیم که تلفات غیرنظامیان هرچه زودتر به حداقل برسد.
 
به نظر شما این فقط یک بازی برای کنترل بر تنگه باب المندب از سوی آمریکا و متحدانش در خاورمیانه نیست؟ رژیمی باید در یمن باشد تا کنترل آمریکا و متحدانش بر این منطقه را حفظ کند.
 
نه، توهم توطئه را لطفاً پیش نکشید، نه، اینطور نیست. این نوع فرضیات جدی گرفته نمی‌شود.