نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید بگویم که حقوق همتراز ۵ یا ۶ وزارتخانه نسبت به آموزش و پرورش کمتر است اما قبول دارم وضعیت پرداخت در آموزش و پرورش خوب نیست.

به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش جمعیت اسلامی فرهنگیان ضمن گرامیداشت هفته معلم اظهار داشت: گویا فرهنگیان اکنون فقط باید دلشان خوش باشد که شغل‌شان، شغل پیامبران الهی است.

وی افزود: نارسایی‌ها، کمبودها و گرفتاری‌هایی در خصوص آموزش و پرورش و معلم وجود دارد که باید ریشه‌ای‌تر حل شود که متأسفانه ویژه به آن نگاه نشد.

باهنر با بیان اینکه در کنار تمام مسائل کشور، نیم‌نگاهی به وضعیت فرهنگیان بوده است، خاطرنشان کرد: همه اذعان داریم که این نگاه کافی نیست و ما را به مقصود نزدیک نمی‌کند؛ امیدواریم یک زمانی فرهنگیان کشور که آینده و انقلاب در دست دانش‌آموزان آنها هستند، وضعیت خوبی داشته باشند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در جامعه شغل معلمی آن جایگاه ویژه را ندارد، تصریح کرد: در انتخاب معلم باید اقدام جدی شود و پس از اینکه درست و صحیح انتخاب شد، آن زمان باید از معلم در حد شأن و منزلت او تقدیر شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در آینده توسعه اتفاق بیفتد، معلمان و نیروهایی که تفقد اسلامی دارند مؤثر هستند، گفت: اگر این شایعه در جامعه به وجود آید که اگر کسی کاری پیدا نکرد برود و معلم شود، این حرف ضد اخلاقی، ضدتوسعه و ضدرشد و پیشرفت است، در حالی که نظام و کشور نیاز به پیشرفت و تعالی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آرزوی معلم شدن در ذهن بچه‌های ما وجود ندارد، گفت: اگر بخواهیم جامعه اصلاح شود، باید آموزش و پرورش اصلاح شود، زیرا همه چیز در خدمت معلم است و معلم باید بدون دغدغه و نگرانی به کار خود ادامه دهد.

باهنر افزود: دولت متصدی خوبی برای انجام کارها نیست، زیرا باید سیاست راهبردی و استراتژی را تعریف کند تا مردم کار کنند، البته منظورم از دولت، قوه مجریه نیست.

وی با اشاره به تبعیضی که در چند وقت گذشته معلمان از آن صحبت می‌کنند، تصریح کرد: باید بگویم که حقوق همتراز 5 یا 6 وزارتخانه نسبت به آموزش و پرورش کمتر است اما قبول دارم وضعیت پرداخت در آموزش و پرورش خوب نیست و اینکه بگویند کمترین دریافت‌ها را داریم، این خیلی به واقعیت نزدیک نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به طور متوسط در هر سال برای هر دانش‌آموز 2 میلیون تومان پول پرداخت می‌کنیم، این یعنی از گچ، تخته، کتاب درسی و معلم گرفته تا چیزهای دیگر و به نظرم می‌رسد ارزانتر می‌توان دانش‌آموز را از تعلیم و آموزش عبور داد.

وی ادامه داد: از مهر تا دی‌ماه سال گذشته درآمد نفت نصف شد. کشوری که درآمدهایش مستقیم یا غیرمستقیم به نفت بسته است، یک زلزله در اعتبارات به وجود آورد و چاره‌ای نداشتیم که بودجه برخی وزارتخانه‌ها را کم کنیم، اما 4 تا 5 هزار میلیارد به بودجه آموزش و پرورش کمک کردیم.

به گزارش فارس، باهنر با اشاره به اینکه باید پول را برای تعلیم و تربیت بهتر خرج کرد، اظهار کرد: خاطرم است در یک سال 19 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز در کشور داشتیم با یک میلیون معلم و امروز هم با حدود 13 میلیون دانش‌آموز همان یک میلیون معلم را داریم.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد آموزش و پرورش در کشورمان بازبینی اساسی و جدی شود، تصریح کرد: اینکه جمعیت آموزش و پرورش زیاد است، دلیلی برای عدم افزایش اعتبارات این دستگاه بزرگ نمی‌شود.