به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تنها نیم درصد دانشجویان ایران در رشته‌های علوم دریایی تحصیل می‌کنند.


دریا دارحبیب الله سیاری، عصر امروز (14اردیبهشت)، درمراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: ایرانی‌ها سابقه‌ای طولانی در دریانوردی دارند به طوری‌ که آنان در دوران هخامنشی موفق به حفر کانال سوئز و عبور از دریای مدیترانه شدند.

وی خاطرنشان کرد: آب و دریا در توسعه و پیشرفت زندگی بشر نقش به سزایی داشته و دارد به طوری که 80 درصد از مردم زمین در کنار سواحل و دریاها زندگی می‌کنند.

سیاری افزود: همه شهرهای مهم دنیا درکنار دریاها قرار گرفته‌اند و بیش از 90 درصد از صادرات و واردات کالاها در جهان از طریق مسیرهای آبی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز ارسال و جابه جایی کالا از طریق مسیرهای زمینی علاوه برزمان‌بر بودن، هزینه زیادی نیز دارد. این در حالی است که یک کشتی حمل بار می‌تواند چند صد تن کالا را به راحتی و درمدت زمان کوتاهی به مقصد برساند.

این مسئول ابراز کرد: امروز کشتی‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانند به اندازه 10 هزار کانتینر 40 فوتی با خود کالا حمل کنند.

دریادار سیاری ادامه داد: اگر بنا بود این حجم کالا ازطریق مسیر زمینی جابه جا شود باید به وسعت 500 کیلومتر کانتینر40 فوتی پشت هم ردیف می‌شد تا بتوانند کالاهای مورد نظر را در خود جا داده و به مقصد برسانند.

وی اظهار کرد: انگلیسی‌ها بر این عقیده‌اند که اگر کشوری بخواهد بر سایر کشورها مسلط شود باید ابتدا بر آب‌راههای جهان مسلط شود و بعد مردم سایر سرزمین‌ها را از زندگی درکنار سواحل دور کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: امروز مردم ما از زندگی در کنار سواحل فاصله گرفته‌اند و شاهد این هستیم که بنادر جاسک و تیسی که روزگاری به عنوان نگین درخشان در منطقه می‌درخشیدند به مکان‌هایی دورافتاده و فاقد سکنه تبدیل شده‌اند.

دریادارسیاری ابراز کرد: امروز جمعیت کمی از کشور در کنار دریا و سواحل زندگی می‌کنند و این جمعیت نیز فاقد امکانات رفاهی مناسب برای ادامه زندگی هستند و به خصوص در سواحل جنوبی به سختی روزگار می‌گذرانند.

وی افزود: ایران بیش از 700 کیلومتر در شمال کشور و بیش از دو هزار کیلومتر در جنوب مرز دریایی دارد و به نوعی کشوری دریایی حساب می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک کشور دریایی گفت: هر کشوری که سواحل زیادی داشته باشد الزاما به عنوان کشوری دریایی شناخته نمی‌شود چرا که کشور دریایی به کشوری اطلاق می‌شود که موقعیت جغرافیایی ویژه، سواحلی با مشخصات فیزیکی خاص داشته باشد و دریاهای سرزمینی آن وسعت زیادی داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ایران کشوری است که هر سه ویژگی نام برده را دارد و به همین دلیل برای سایر کشورها به عنوان کشوری دریایی با موقعیت استراتژیک تلقی می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاریخچه نام‌گذاری روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و یادآور شد: روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت سال 84 به دلیل بیرون راندن همیشگی پرتغالی‌ها از این خلیج نام گذاری شده است.

دریادار سیاری افزود: خلیج فارس در اسناد قدیمی و تاریخی و از قرن‌ها پیش با عنوان خلیج فارس شهرت داشته و امروز نیز به همین اسم نامیده می‌شود و درآینده نیز خلیج فارس باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: امروز وظیفه ما است که خلیج فارس را فارس نگه داریم و فردا فرزندان ما و کسانی که اکنون در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و در آینده بر صندلی مسئولیت می‌نشینند، وظیفه دارند این خلیج را فارس نگه دارند.

این مسئول گفت: مقام معظم رهبری تدبیر و نگاه ویژه‌ای به بحث توسعه توان دریایی ایران دارند و بر افزایش دانش این بخش تاکید می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه صحبت‌های خود به سهم ناچیز رشته‌های مرتبط با دریا در آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: تنها نیم درصد از مجموع دانشجویان کشور که در رشته‌هایی مرتبط با علوم دریایی کاربرد دارند، تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ یک از فارغ التحصیلان این رشته‌ها مشکل بیکاری ندارند و به سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در بحث توان دریایی به پله‌های رفیع برسیم و به گفته مقام معظم رهبری شأنیت مردم در این حوزه را حفظ کنیم باید زمینه ورود جدی‌تر دانشگاه‌ها به حوزه‌های آبی را فراهم کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان گفت: بدون شک توسعه توان نیروی دریایی ایران تودهنی محکمی به مستکباران و کسانی است که نمی‌خواهند پیشرفت و اقتدار ایران را ببینند.