به گزارش پارس به نقل از فارس ، مجتبی خسروتاج پیش از ظهر امروز در نشست اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: زمینه‌ همکاری ایران و روسیه در دو قالب توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادرات نفتی و فراورده‌های نفتی خلاصه می‌شود که بر این اساس بنا داریم، با صادرات کالاهای غیرنفتی اقلامی را وارد کنیم که ورود آنها با ارز صادراتی توجیه دارد.

وی با بیان اینکه برای رونق تبادلات تجاری با میر بیزینس بانک مذاکراتی انجام شده گفت: اطلاعیه‌ای مربوط به این مساله منتشر شده است تا بتوان ارز صادراتی صادر کننده را که کالا و خدمات به روسیه صادر می‌کند را به نرخ روز در تهران تحویل دهیم.

وی همچنین از اتخاذ تدابیری برای وادرات کالا بر ارز صادراتی خبر داد و گفت: بر این اساس ترتیبات بانکی مرتبط با حاکم شدن روبل و ریال در تبادلات ایران و روسیه در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مصوب شده و به بانک مرکزی رفته تا روبل و ریال در مبادلات تجاری حاکم شود و در این رابطه هم با بانک مرکزی ایران و روسیه مذاکراتی صورت گرفته اما این جایگزینی به جای دلار هنوز نهایی نشده است.

خسروتاج در مورد ظرفیت صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز گفت: شرکت‌های مختلفی از کشورهای دنیا از جمله روسیه خریدار این محصولات هستند.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: بنا داریم تا از تعرفه‌های ترجیحی در مبادلات تجاری دو کشور استفاده کنیم اما روس‌ها معتقد به مذاکرات جدیدی در رابطه با تعرفه‌ها هستند که بر این اساس رئیس سازمان توسعه تجارت خرداد ماه امسال در راس هیاتی بلندپایه به روسیه سفر خواهد کرد تا در این راستا مذاکراتی انجام شود.

وی در مورد تجارت روس ها با ۵ کشور حوزه اوراسیا مانند بلاروس، ارمنستان،‌تاجیکستان و قزاقستان اظهار داشت: ایران نیز تلاش دارد تا مذاکراتی را با این اتحادیه برای استفاده از تعرفه‌های ترجیحی در تجارت انجام دهد.

* میوه و تره‌بار ایرانی در روسیه بدون نوبت ترخیص می‌شوند

خسروتاج یکی از مشکلات پیش روی صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را در نوبت قرار گرفتن کشتی‌های ایرانی حامل میوه و تره‌بار دانست و افزود: در خواست ما از روسیه اولویت‌ دادن این بارهای صادراتی بود که موافقت شد، چنانچه ۳ روز قبل از حرکت کشتی‌ها به روس‌ها اطلاع داده شود، ترخیص میوه و تره‌بار به دلیل فساد پذیری خارج از نوبت انجام شود.

* ورود کانتینرهای یخچال‌دار مستعمل به ناوگان صادراتی

وی همچنین از جمله مشکلات صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را کمبود کشتی و کانتینر یخچال‌دار دانست و ادامه داد در جلسه‌ای که اواخر سال گذشته با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت صورت گرفته مقرر شده تا اگر فردی کانتینر یخچال‌دار مستعمل بیاورد، در چارچوب تنظیم قراردادی که تنظیم می‌شود بتواند این کانتینرها را به ناوگان وارد کند.

* تلاش برای برقراری خطوط پروازی مستقیم برای بازرگانان ایرانی بین ایران و روسیه

وی همچنین درمورد حمل و نقل هوایی کالاهای صادراتی ایران به روسیه اینگونه توضیح داد که اتاق مشترک ایران و روسیه در حال مذاکره با برخی خطوط هوایی تا بتواند ۵۰ درصد هزینه جابجایی تجار به روسیه را پوشش دهد.