به گزارش پارس به نقل از فارس، «کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس توقیف شد»، این خبر سرآغاز ماجرایی بود که امروز پنجمین روز خود را سپری می‌کند.

اخبار گوناگونی پیرامون این خبر در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد و تحلیل‌های متعددی راجع به آن به گوش رسید. برخی آن را به مذاکرات ربط دادند و برخی دیگر آن را زهر چشم از آمریکا دانستند و عده‌ای نیز این توقیف را مرتبط با مسائل یمن می‌دانند، اما یک نفر حرف‌های دیگری در این باره می‌زند.

می‌گوید توقیف «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» کاملاً مسئله‌ای حقوقی است و ربطی به سیاست ندارد... تاکید می‌کند فرقی نمی‌کند مالک این کشتی چه کسی باشد در هر صورت این کشتی توقیف می‌شد چراکه حقی را تضییع کرده است.

«حمید رضا جهانیان مدیرعامل شرکت پارس طلاییه» همین فرد است... وی در ابتدا تمایلی برای مصاحبه ندارد، می‌گوید ممکن است اسمش در رسانه‌ها بیاید و برایش مزاحمت‌هایی ایجاد شود اما وقتی با اصرار ما برای بیان حقیقت ماجرا روبرو می‌شود آرام آرام شروع به شفاف‌سازی می‌کند و از برخی زوایای علت توقیف کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» می‌گوید.

وی اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد ادعاهای سیاسی پیرامون توقیف کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» صحت ندارد و حقوقی بودن توقیف را اثبات می‌کند...

جهانیان از سپاه هم تقدیر می‌کند و معتقد است نیروهای نظامی ایرانی ابهت خاصی دارند که همین باعث شده دشمن جرات حمله به ایران نداشته باشد.

وی در این گفت‌وگو  اظهار داشت: بر اساس شکایتی که ما از شرکت «مرسک‌لاین» داشتیم روز هشتم اردیبهشت ماه سال جاری کشتی باری «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال ـ که تحت حاکمیت آمریکاست و متعلق به خطوط کشتیرانی مرسک (MAERSK ) براساس حکم دادگاه حقوقی تهران توقیف و به لنگرگاه بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل و متوقف شد.

جهانیان با بیان اینکه این کشتی پیش از هدایت به سمت لنگرگاه بر روی شبکه بیسیم از ناو و جنگنده‌های آمریکایی درخواست کمک کرده بوده تصریح کرد: با وجود اینکه کشتی باری «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» از ناو آمریکایی که در نزدیکی تنگه هرمز بود درخواست کمک کرده بود و یکی از ناوها و همچنین جنگنده‌های آمریکایی به سمت کشتی مذکور حرکت کرده بودند، خوشبختانه با اقتدار تیم عملیاتی نیروی دریایی کشورمان به سمت لنگرگاه بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل و متوقف شد.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه همچنین ضمن اشاره به بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی گفت که همانطور که در بیانیه مذکور آمده است حکم توقیف کشتی مذکور در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی صادر شده و از سوی نیروهای عملیاتی اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این موضوع هستند که حقیقت امر خسارتی است که شرکت «مرسک‌لاین» به ما وارد کرده است.

حمید رضا جهانیان ادامه داد: برخلاف برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه توقیف کشتی «مرسک» در آب‌های بین‌المللی صورت گرفته است این کشتی در آب‌های ایران توقیف شده است.

وی با اشاره به موضوع فعالیت شرکت خود اظهار داشت: شرکت فرآورده‌های نفتی پارس طلائیه (سهامی خاص) در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا اعم از چین، هند،بنگلادش، کویت،امارات،قطر،تایلند و اروپا فعالیت دارد و تاکنون توانسته بیش از هزاران کانتینر به این کشورها از طریق خطوط کشتیرانی‌های مختلف از جمله شرکت «مرسک‌لاین» صادرات انجام دهد.

جهانیان در ادامه به تشریح تاریخچه اختلاف شرکت خود با «مرسک‌لاین» پرداخت و گفت: متاسفانه در سال1382 تعدادی از کانتینرهای ارسال شده شرکت پارس طلاییه که از طریق شرکت «مرسک‌لاین» به بندر «جبل علی» حمل شده بود، به مشتری تحویل نشد و از اینجا ما با «مرسک‌لاین» به اختلاف برخوردیم.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه تصریح کرد: «مرسک‌لاین» چون با نمایندگی خود در ایران دچار اختلاف شده بود از تحویل کالای حمل شده به مشتری شرکت متبوع امتناع کرد و تلاش‌ها و پیگیری‌های ما در این زمینه بی‌پاسخ و بی‌نتیجه ماند.

جهانیان ادامه داد: ‌نکته جالب اینجاست که شرکت «مرسک‌لاین» جهت دریافت حق توقف و دموراژ کانتینرها در بندر «جبل علی» بر علیه ما در محاکم قضائی ایران اقامه دعوی کرد و دستگاه قضائی ایران نیز در پرونده مذکور شرکت پارس طلائیه را در مقابل شرکت «مرسک‌لاین» محکوم به پرداخت خسارات کرد و تمامی حقوق آن شرکت از طریق شرکت پارس طلائیه و با اجرائیات دستگاه قضائی پرداخت کردیم.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه گفت:‌خسارات وارده از جانب شرکت «مرسک‌لاین» قابل کارشناسی نیست چراکه اهم خسارات وارده پنهان و قابلیت ارائه اسناد ندارد.

وی با بیان اینکه مبلغ خسارت قریب به 10 میلیون دلار تخمین زده می‌شود اظهار داشت: وقتی دیدیم حقمان از طرف شرکت «مرسک‌لاین» تضییع شده خود را محق دیدم که مطالباتمان را از طریق طرح دعوای حقوقی استرداد کالای حمل شده و مطالبه  کلیه  خسارت‌های مربوط با مراجعه به دادگاه‌های حقوقی ایران - که قبلاً شرکت «مرسک‌لاین» با مراجعه به دادگاه ایران در واقع علاوه بر وجود صلاحیت قضائی در رسیدگی به این اختلاف، به آن تأکید و صحه گذارده بود - دانستیم.

وی اظهار داشت: به این ترتیب در دادگاه لازم طرح و اقامه دعوی کردیم و پیگیری‌های حقوقی چندین ساله و کارشناسی ‌های متعدد و مختلف در زمینه گمرک، حسابداری، بازرگانی، کشتیرانی و ارائه نظریات تکمیلی از سوی کارشناسان ذیصلاح و هیأت‌های کارشناسی، در نهایت حکم به نفع صادر شد.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با بیان اینکه بعد از تجدید نظرخواهی توسط شرکت «مرسک‌لاین» دادگاه تجدید نظر ضمن رسیدگی کامل‌تر، رأی دادگاه بدوی را تأیید کرد گفت:‌ بعد از ابلاغات لازم و پیرو تقاضای اجرائیه توسط وکیل شرکت و ابلاغ اجرائیه قانونی به شرکت «مرسک‌لاین»، آن شرکت حاضر به اجرای مفاد اجرائیه نشد.

جهانیان تصریح کرد: وقتی فضا به این شکل پیش رفت برحسب قوانین موجود دادگاه جهت دریافت حق از محکوم با در نظر داشتن کلیه قوانین داخلی و بین‌المللی دستور توقیف اموال و دارائی‌های آن شرکت را به سازمان بنادر و دریانوردی – که ناظر به عملکرد تمامی خطوط کشتیرانی‌های داخلی و خارجی می‌باشد - را صادر کرد.

وی در تکمیل بخش قبلی اظهارات خود مطرح کرد:‌ برابر قوانین بین‌المللی و معاهدات بین‌المللی ناظر به این موضوع، سازمان بنادر و کشتیرانی با ارجاع دستورات محکمه قضائی به بخش‌های مختلف موفق به اجرای دستورات قضائی شده‌اند و کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» که از جمله اموال شرکت «مرسک‌لاین» است در آب‌های نیلگون خلیج فارس (تنگه هرمز) توقیف شد.

جهانیان با بیان اینکه قطعاً توقیف اشاره شده در راستای احقاق حق شرکت پارس طلائیه که دارای یک شخصیت حقوقی خصوصی بوده است ادامه داد:‌ درصورتی‌که شرکت «مرسک‌لاین» مطالبات شرکت متبوع ‌مان را پرداخت کند از کشتی مذکور رفع توقیف شده و در غیر این صورت برابر قوانین اموال موجود و یا خود کشتی در جریان مزایده و فروش قرار می‌‌‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه درباره برخی اخبار درخصوص بارنامه «B-L» این کشتی گفت:‌ طرف قرارداد و صادرکننده بارنامه شرکت کشتیرانی «مرسک‌لاین» دانمارکی بوده و هیچ شرکت و شخصیت حقوقی آمریکایی در این پرونده نقشی ندارند. تا آنجا که من می‌دانم کاپیتان کشتی تبعه بلغارستان، و افسر دوم آن تبعه روسیه هستند یعنی برخلاف اخبار ضد و نقیضی که پیش از این انتشار یافته، در میان خدمه کشتی هیچ آمریکایی وجود ندارد، بلکه بیشتر خدمه تبعه کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هستند.

وی با بیان اینکه «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» یکی از 700 کشتی شرکت «مرسک‌لاین» است اظهار داشت:‌ شرکت «مرسک‌لاین» علاوه بر اینکه اموال خود را در کشور دانمارک ثبت کرده به دلیل برخی سیاست‌های داخلی شرکت، تعدادی از شناورها و کشتی‌هایش را در جزایر مارشال به ثبت رسانده‌ است.

جهانیان همچنین درباره چرایی ثبت برخی شناورها و کشتی‌های شرکت «مرسک‌لاین» در جزایر مارشال اظهار داشت: شرایط ثبت آسان و فرار از قوانین سخت اتحادیه اروپا و مالیات برخی از شناورها و کشتی‌های شرکت «مرسک‌لاین» در جزایر مارشال ثبت شده‌اند.

وی همچنین در خصوص چرایی دخالت آمریکایی‌ها در این موضوع گفت:‌ احتمالاً دلیل دخالت آمریکا در این موضوع می‌تواند در توافقات با جزیره مارشال باشد.

مدیر عامل شرکت پارس طلاییه ادامه داد:‌ البته دخالت نظامی جهت مقابله با دزدان، اورژانس و حوادث غیر مترقبه دریایی است نه نیروی رسمی نظامی کشوری چون ایران که قدرت اول منطقه بوده و چندین بار نیروی دریایی ایران به فریاد کشتی‌های «مرسک‌لاین» و کشتی‌هایی با پرچم آمریکایی در بند دزدان سومالی رسیده که بیانگر ضعف نظارتی آمریکا و نمایش قدرت و کنترل ایران بر حوزه تحت امر و فرمانش است.

جهانیان با بیان اینکه  وکیل رسمی شرکت، اطلاعات محکومیت را در اختیار «مرسک‌لاین» قرار داده و این شرکت به دنبال این است تا از محکومیت خود بهره‌برداری سیاسی کند؛ این رفتار را دور از اخلاق تجارت بین‌الملل دانست و گفت:‌ این شرکت با شلوغ‌کاری نمی‌تواند اصل واقعیت دیون «مرسک‌لاین» را مخفی کند.

وی همچنین با اشاره به بیانیه اخیر شرکت «مرسک‌لاین» مبنی بر تلف شدن ١٠ کانتینر شرکت پارس طلائیه ادامه داد: روشن و هویدا است که نام و ردی از آمریکا از ابتدا تاکنون نبوده و نیست و تنها دخالت در امور حتی بخش خصوصی تجار ایران می‌باشد که همه نشان از نداشتن بهانه در سایر امور سیاسی و امنیتی است.

جهانیان درباره بار حمل شده کشتی مذکور و تخمین ارزش بار گفت: ارزش کالای موجود در کشتی  با محتویات کانتینرها برآورد می‌شود که جز صاحبین آن کسی اطلاعی ندارد اما همین‌قدر می‌دانم که حق توقف روزانه این کشتی بسیار سنگین است و معلوم نیست چرا مسئولین «مرسک‌لاین» به جای جلوگیری از تحمیل این هزینه سنگین به شرکتش به دنبال برخی توافقات سیاسی است و در تلاش است تا از یک اتفاق حقوقی سوء استفاده کند.

وی همچنین گفت:‌ البته اقتدار دستگاه قضایی و حمایت شهروندان و تجار ایرانی جز محاسبات فراموش شده سناریست‌های بی‌تجربه این داستان در خارج از مرزهای کشورمان است.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه تصریح کرد:‌ ما به این دلیل که شرکت «مرسک‌لاین» توسط نماینده خود به دستگاه قضائی ایران جهت دریافت مطالبات ادعایی‌اش علیه شرکت پارس طلائیه اقامه دعوی کرده بود و در واقع صلاحیت محاکم قضائی ایران را مورد رسمیت تاکیدی قرار داد، ما نیز باتوجه به صلاحیت محاکم قضائی ایران در رسیدگی به ادعای این شرکت در محاکم حقوقی تهران با تقدیم دادخواست دعوای خود را آغاز و پیگیر حقوق تضییع شده خود توسط شرکت کشتیرانی «مرسک‌لاین» شدیم.

وی مجدداً تاکید کرد: همانطور که پیش از این نیز گفتم پس از رسیدگی های طولانی و گذشت چندین سال از شروع دعوا توانستیم با پیگیری های قضائی و حقوقی ادعاهای خود را به اثبات رسانده و در همین راستا توقیف اموال «مرسک‌لاین» از جمله کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» نیز از طریق مراجع قضائی و قانونی به عمل آمد.

جهانیان در ادامه با اشاره به برخی شیطنت‌های خبری شرکت «مرسک‌لاین» اظهار داشت: جای تعجب و تأسف دارد که شرکت «مرسک‌لاین» با ادعای حرفه‌ای بودن که تمامی قراردادها و دعاوی خودش را با بهره جستن از وکلای خبره و با تجربه داخلی و بین‌المللی دنبال می‌کند این بار به جای کسب رضایت شرکت پارس طلائیه و پرداخت دیون خود سعی در به انحراف کشیدن رسیدگی قضائی و سعی در فرار از ادای دین خود دارد.

وی تصریح کرد:‌ شرکت «مرسک‌لاین» با مرتبط کردن این رسیدگی قانونی قضائی با مسائل غیرقضائی نمی‌تواند حقوق شرکت پارس طلائیه و اقتدار دستگاه قضائی ایران را زیر سوال ببرد و بهتر است همان‌گونه که شرکت پارس طلائیه پس از محکومیت در مقابل شرکت «مرسک‌لاین» کلیه دیون خود را به آن شرکت پرداخت کرد و در مقابل حکم قضائی تمکین به عمل آورد، شرکت «مرسک‌لاین» نیز بدون جوسازی و بدون به حاشیه کشاندن پرونده بدهی خود، از حکم قانون تبعیت و تمکین کند و حقوق این شرکت که چندین سال است مورد تعویق و تضییع قرار گرفته است را بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر طرف خارجی مدعی شود این موضوع باید از طریق دادگاه های بین‌المللی پیگیری شود نه ایران چه پاسخی دارید گفت:‌ اگر دستگاه قضایی ایران صالح نیست چرا قبلاً با مراجعه حق توقف و خسارت خود را دریافت کردند و در تقابل با دادخواست خسارت مطروحه مجدداً توسط وکیل رسمی خود دادخواست جدید مطرح کردند که در مرحله رسیدگی و کارشناسی قرار دارد.اسنادی دراین باره موجود است که درزمان لازم حتما منتشر می‌کنم تا چهره واقعی این‌هایی که ادعای حرفه‌ای دارند برای همگان روشن شود.

جهانیان همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون زیان «مرسک‌لاین» در پی طولانی شدن این توقیف گفت: بدیهی است که طولانی شدن زمان توقیف کشتی مذکور برای شرکت «مرسک‌لاین» هزینه برخواهد بود و بهتر آن است که آن شرکت از ارائه رفتارهای آماتورانه خودداری کند و حقوق شرکت پارس طلائیه را سریعاً بپردازد.

وی همچنین گفت: توقیف کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» براساس قوانین داخلی کشور جمهوری اسلامی ایران و با توجه به معاهدات و قوانین بین‌المللی صورت گرفته و آزاد شدن و رفع توقیف از آن صرفاً در صورت پرداخت دیون  شرکت پارس طلائیه توسط «مرسک‌لاین» تحقق پیدا می‌کند.

جهانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر طرف خارجی حاضر به همکاری و پرداخت خسارت نشود چه راهکاری قرار است از طرف شما پیگیری شود اظهار داشت:‌ در غیر این صورت ما خود را محق در پیگیری مراحل اجرا و انجام مزایده قانونی نسبت به اموال توقیف شده و نهایتاً وصول مطالبات خود می‌دانیم و با اطمینانی که از دستگاه قضائی داریم در انتظار حصول نتیجه و دریافت مطالبات خود و خسارات قانونی وارده شده هستیم.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه همچنین ادامه داد: تمامی کشورها از جمله دولت ایالات متحده آمریکا حمایت کامل خود را از شهروندان، تجار و فعالیت‌های اقتصادی آنها در تمامی عرصه‌ها خصوصاً عرصه حقوقی و قضائی بین‌المللی و داخلی به عمل می‌آورد و بارها دیده شده دولت آمریکا جهت حمایت از شهروندان خود حتی به خاک کشورهای دیگر لشکرکشی نظامی هم کرده است و حتی اموال کشور ایران را در حمایت از مراجعه شهروندان به ظاهر طلبکار خود از دولت ایران در چندین مرحله مورد توقیف قرار داده و آنها را در اختیار مطالبه گران من غیر حق قرار داده است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که  نمی‌دانم چگونه است که به زعم وجود برخی‌ها، قانون جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند حق حمایت از شهروندان خود را به دستگاه قضائی ایران اعطاء کند؟ گفت: پر واضح است دخالت های غیرقضائی از سوی هر شخصیت حقوقی و عمومی داخلی یا بین‌المللی در امور قضائی و پرونده مشروحه کاملاً بی‌معناست چراکه دستگاه قضائی ایران با رسیدگی قضائی و کسب نظر از کارشناسان حرفه‌ای حق را از باطل تشخیص داده و قطعاً حق را به حق دار می رساند و به نظر چنانچه لازم بدانند از پلیس بین‌الملل هم بهره خواهند جست و اجازه نخواهند داد تا حقی از شرکت پارس طلائیه از بین برود.