به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پایگاه اینترنتی روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای به بررسی تغییرات گسترده شخصیت‌های سیاسی عربستان سعودی پرداخت و نوشت: عربستان سعودی امروز با بمب ناشی از تغییرات ناگهانی که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در این کشور منفجر کرد، از خواب بیدار شد. وی در این تغییرات محمد بن نایف برادرزاده خود را به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب کرد و برادر ناتنی خود مقرن بن عبدالعزیز را از این سمت و همچنین معاونت دوم رئیس شورای وزیران عزل کرد.


وی همچنین با حفظ سمت محمد بن سلمان فرزندش را به عنوان جانشین ولیعهد عربستان انتخاب کرد. در همین راستا سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان که از اکتبر سال 1975 این سمت را در اختیار داشت، عزل شد و به جای وی "عادل الجبیر" سفیر عربستان سعودی در آمریکا به عنوان اولین شخص از خارج از خاندان حاکم این سمت را برعهده گرفت.

الان دیگر مشخص شده است که عربستان سعودی که حمله وحشیانه را بر ضد یمن به راه انداخته از مجموعه ای از اختلافات در داخل خاندان حاکم رنج می‌برد، علاوه بر این‌ها اقدام پادشاه عربستان می‌تواند سرنوشت جانشینی خاندان آل سعود در این کشور را در دهه‌های آینده مشخص کند.

رد پای محمد بن نایف در این تصمیمات ملک سلمان دیده می‌ شود، کسی که حتی قبل از وفات ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان تنظیم اوضاع داخلی این کشور را به نیابت از واشنگتن برعهده داشت و به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شده بود. محمد بن نایف خیلی زود از جنگ یمن برای برکناری عمویش مقرن بن عبدالعزیز که از مادر یمنی به دنیا آمده بود، استفاده کرد.

البته قبل از وی نیز ملک سلمان نیروهای تحت امر متعب بن عبدالله در گارد ملی این کشور را به بهانه شرکت در حمایت از عربستان سعودی از خطرات یمن به مرزهای یمن فرستاد.  این در حالی بود که منابع دیپلماتیک و برخی طرف‌های مرتبط با خاندان حاکم در عربستان سعودی تأکید دارند که متعب به دنبال جانشینی پدرش بود، اما محمد بن نایف از طریق آمریکا راه را به روی وی بست. پیشتر متعب مانع از رسیدن بن نایف به وزارت کشور عربستان شده و در ژوئن 2012 احمد بن عبدالعزیز از سوی ملک عبدالله به عنوان وزیر کشور تعیین شد، اما 5 ماه بعد و در پی حوادث امنیتی و انفجارهای مشکوک در کشور بن نایف به این وزارتخانه دست پیدا کرد. تصمیم ملک سلمان در حالی صادر شد که وزارت کشور عربستان به ریاست محمد بن نایف هفته گذشته چند شبکه تروریستی که این وزارتخانه آن‌ ها را وابسته به داعش معرفی می‌کرد، بازداشت نمود. آخرین این شبکه ‌ها دیروز منهدم شد که بر اساس گزارش رسمی عربستان سعودی به دنبال انفجار در سفارت آمریکا در ریاض بود.

این تغییرات گسترده در حالی انجام شده است چه نابسامانی‌‌های بی‌ سابقه‌ای در منطقه به وقوع پیوسته و عربستان سعودی به دنبال فرار از باتلاقی است که خودش با اجرای تصمیمات صهیونیستی- آمریکایی برای خود درست کرده است. این در حالی است که براساس گزارش ‌های اروپایی بیش از 4000 نظامی عربستان از ترس آغاز جنگ زمینی با یمنی ها، از نقاط مرزی این کشور فرار کردند، اما تلویزیون عربستان هرگز به این موضوع اشاره نکرد.

رسانه‌های عربستان سعودی صبح امروز اعلام کردند ملک سلمان مقرن‌بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی را برکنار و شاهزاده محمدبن نایف را با حفظ سمت در وزارت کشور به عنوان ولیعهد جدید و معاون نخست وزیر منصوب کرد. امیر مقرن کوچکترین فرزند ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی است که بعد از مرگ ملک عبدالله به عنوان ولیعهد انتخاب شده بود.

ملک سلمان در حکمی دیگر همچنین محمد بن سلمان فرزند خود و وزیر دفاع را با حفظ سمت به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد. به ‌دستور ملک سلمان مراسم بیعت با ولیعهد جدید و جانشین وی امروز در قصر پادشاهی عربستان برگزار خواهد شد.

پادشاه عربستان سعودی همچنین «سعود الفیصل» وزیر خارجه 75ساله بیمار این کشور را برکنار و «خالد الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا را به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد. سعود الفیصل از 40 سال قبل وزیر خارجه عربستان است. وی تاکنون بیش از 6 بار عمل ستون مهره انجام داده و بیماری و ناتوانی جسمی او در کنفرانس‌های مطبوعاتی و اجلاس‌ها کاملاً مشهود بود.