به گزارش پارس به نقل از تسنیم، فعال عربستانی که به‌دلیل انتشار خبرهایی از مسائل محرمانه و پشت‌پرده خاندان حاکم در عربستان با نام "مجتهد"، شهرت کسب کرده و کارشناسان معتقدند که او یکی از شاهزادگان سعودی است؛ در اولین واکنش خود به عزل و نصب‌های جدید در خاندان آل سعود در صفحه خود بر روی توئیتر نوشت که مقرن بن عبد العزیز ولی عهد پیشین عربستان می‌دانست که کنارگذاشته خواهد شد و از فشارهای اخیر این موضوع را فهمیده بود؛ ولی تا عصر روز سه شنبه هیچ درخواست رسمی در این خصوص از سوی پادشاه به وی نرسیده بود.


به نوشته مجتهد، عصر روز گذشته موعد ضیافت شامی بود که مقرن بن عبد العزیز هر چند وقت یک بار برای خانواده آل سعود برگزار می‌کند و دعوت شوندگان در این مراسم لباس رسمی نمی‌پوشند، مگر اینکه مقام رسمی در آن حضور داشته باشد.

مهمان ویژه این شام روز گذشته «جان کی» نخست وزی نیوزلند بود و این مسئله به اطلاع مهمانان رسانیده شده بود و به آن معنی است که تا پایان این شام مقرن ولی عهد بوده است.

بعد از شام ساعت 10 پادشاه متعب را فراخواند و از قول پادشاه به وی گفته شد: «شما کوتاهی نداشته‌اید ولی ما دوست داریم که از توانایی جوانان استفاده کنیم» و مقرن هم در پذیرفتن این کلام تردیدی نکرد.

این مسئله به اطلاع اعضای خانواده حاکم رسانیده شد ولی "متعب بن عبد‌الله" بین این شخصیت‌ها نبوده است و ساعت 11 همه چیز قطعی شده بود وسپس برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای ناکام گذاشتن و مشکل درست کردن در برابر این تصمیم، این خبر صبح زود اعلام شد.

اعلام این مسئله (برکناری مقرن بن عبد العزیز) بین سایر تصمیمات به این دلیل صورت گرفت تا قضیه برکناری ولیعهد یک مسئله عادی جلوه داده شود.