به گزارش پارس به نقل از ایرنا، این گزارش به نقل از دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که پارک گئون هی، استعفای لی وان کو را امروز پس از یک هفته پذیرفته است، اما هنوز جایگزینی برای او اعلام نکرده است.

براساس این گزارش، اگرچه رسانه های کره جنوبی شواهدی از ارتباط میان نخست وزیر با سونگ وان جونگ تاجری که متهم به فساد مالی و رشوه خواری را افشا کرده اند و نخست وزیر نیز همچنان از پذیرش اتهام رشوه خواری سر باز می زند، اما رییس جمهوری این اتهامات را پذیرفته و با پیشنهاد استعفای لی موافقت کرده است.

این گزارش همچنین به نقل از دفتر نخست وزیر از خروج لی از دفترش پس از ایراد یک سخنرانی خداحافظی خبر داد و افزود: لی که تنها دو ماه از نخست وزیری اش می گذشت، دوشنبه گذشته (31 فروردین) استعفانامه اش را تسلیم رییس جمهوری کرده بود.

براساس این گزارش، نخست وزیر لی اصلی ترین متهم در یک پرونده رسوایی اقتصادی است که همراه با برخی مقامات عالی رتبه کابینه پارک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی به رشوه خواری از یک تاجر قدرتمند این کشور متهم شده اند.

اگرچه خود سونگ وان جونگ تاجر بزرگ کره جنوبی در نهم آوریل (20 فروردین) پس از ورشکستگی شرکت ساختمانی اش از طریق حلق آویز کردن خودکشی کرده بود، اما پس از کشف یادادشتی از جیب او پس از مرگش مشخص شد که این تاجر پیشتر در رسوایی های مالی خود به هشت تن دیگر از جمله نخست وزیر رشوه داده بود.

وی حتی پیش از مرگ اعلام کرده بود که هنگام نامزدی اش در انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2013، مبلغ 30 میلیون وون (برابر 27 هزار دلار) به صورت نقدی به لی رشوه داده بود.

کیودو با اشاره به غرق شدن یک کشتی مسافربری کره جنوبی در آوریل 2014 (27 فروردین 1393) به سبب سوء مدیریت دولت این کشور که 300 شهروند آن نیز کشته شده بودند، از رسوایی مالی و استعفای لی به عنوان دومین ضربه به دولت پارک یاد کرد و افزود: حتی در تظاهراتی که اوایل ماه جاری (اواسط فروردین) توسط خانواده های قربانیان قایق غرق شده و دیگر شهروندان کره جنوبی در اعتراض به عملکرد دولت برگزار شده بود، درگیری هایی میان آنها با پلیس این کشور در گرفت که منجر به زخمی شدن ده ها تن از آنها نیز شده بود.