پايگاه خبري تحليلي «پارس»- توگچه آلبایرق در حمایت از دو دختر جوان وارد صحنه یک منازعه شد و جان باخت. پنج ماه پس از مرگ او، محاکمه مرد جوانی که ضربه دست او توگچه را به کام مرگ فرستاد، آغاز شد. او با صدای لرزان از خانواده توگچه عذرخواهی کرد.

توگچه3

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، یک‌درگیری لفظی شدید. دوستی که تلاش می‌کند میانجی‌گری کند و مرد جوانی که کسی جلودارش نیست. ضربه دست او بر صورت یک دختر جوان فرود می‌آید و دختر نقش زمین می‌شود. سر دختر با شدت به آسفالت برخورد می‌کند و او بی‌حرکت روی زمین می‌ماند.

توگچه5
آنچه گذشت؛
"توگچه"، دانشجوی ۲۳ساله ترک‌تبار، جان سپرد، چون از خود شهامت مدنی نشان داد. هزاران نفر خواستار آن‌اند که به او نشان لیاقت آلمان اعطا گردد.

دادگاه شهر دارمشتات جمعه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) رسیدگی به پرونده مرگ توگچه آلبایراق را آغاز کرد. فرد ضارب، زانل ام. جوان ۱۸ ساله‌ صرب‌تبار آلمانی که به "ضرب و شتم به قصد کشتن" متهم است، در آغاز دادگاه با صدای لرزان از کار خود ابراز تأسف کرد.

او درحالی که اشک می‌ریخت، افزود: «از کاری که کردم، بی‌نهایت متأسفم. من به هیچ‌وقت انتظار مرگ او را نداشتم. من حتی نمی‌توانم تصور کنم که چه درد و رنجی بر خانواده او تحمیل کردم. بسیار متأسفم.»

توگچه4

۶۰ شاهد و دو کارشناس به دادگاه رسیدگی پرونده توگچه دعوت شده‌‌اند. باید روشن شود در پارکینگ فست‌فود دقیقأ چه اتفاقی رخ داده است؟

آیا موضوع بر سر یک قتل است، یا سقوط توگچه روی زمین و در نهایت مرگ او یک تصادف ناگوار و ناخواسته بوده، بوده است؟ وکیل زانل ام. پیش از آغاز دادگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «جای بحث ندارد که موکل من به توگچه سیلی زده است.»

اما پرسش مهم اینجاست که آیا زانل ام. می‌دانسته که ضربه شدید او به صورت توگچه می‌تواند به مرگ او ختم شود و در نهایت دادگاه چه مجازاتی برای این مرد ۱۸ ساله که هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بوده تعیین خواهد کرد؟

توگچه

به‌گزارش رسانه‌های آلمان زانل ام. سابقه کیفری دارد. او در دو سال و نیم گذشته چهار بار به دلیل دزدی، باج‌گیری دسته‌جمعی‌، تلاش جمعی برای دزدی و یک مورد ضرب‌و شتم خطرناک محکوم شده است.

وکیل خانواده توگچه پیش از آغاز دادگاه به خبرنگاران گفت که آن‌ها انتظار تعیین مجازات مناسبی را دارند که موجب شود زانل ام. دست از رفتار خشونت‌بار خود بردارد.

توگچه1
یک تراژدی شکوهمند؛ «توگچه آلبرایاک» دختر مسلمان ترک کنار «مک‌دونالد» کشته شد
روز گذشته جمعیت کدر آلمان به احترام دختر جوانی که برای دفاع از آزار و اذیت دو دختر دیگر جان خود را از دست داده بود در مراسم تشییع او شرکت کرده بودند. نام این دختر توگچه آلبایراک بود. او جمعه گذشته بعد از چند روز کما، بدلیل ضربه‌ای که به سرش بیرون مغازه مک‌دونالد فرانکفورت وارد شده بود، فوت کرد. رسانه‌های آلمانی گزارش کرده‌اند که توگچه آلبایراک زمانی که صدای گریه و کمک خواستن دو دختری که در سرویس بهداشتی رستوران حضور داشته‌اند را شنید به کمک آنها رفت.

همانطور که در تصاویر ضبط شده دوربین‌ها مشخص است، یکی از همان مردان در پارکینگ رستوران به او حمله می‌کند و با باتوم به سرش ضربه‌ای را وارد می‌کند و او به زمین می‌افتد.

در همان تصاویر مردی نیز دیده می‌شود که تلاش می‌کند آن مرد را از توگچه دور کند اما موفق نمی‌شود.

توگچه6

توگچه قبل از اینکه دیگر دکترها از او قطع امید کنند و بگویند که مرگ مغزی شده است، دو هفته در کما بود. پدر و مادر او در بیست و سومین سالگرد تولدش به قطع شدن دستگاه‌ها از بدن او رضایت دادند.

صدها نفر از مردم عزادار در مسجد محلی آن منطقه پیش از دفن او حضور پیدا کردند. یک نفر از آن 18 نفری که در حمله به این دختر، در شب 15 نوامبر دخالت داشتند، هنوز زندانی است؛ اتفاقی که آلمان را در شوک فرو برده است.

مراسم یادمان توگچه آلبایراک در مسجدی در منطقه Waechtersbach با حضور ولکر بافیر نماینده منطقه Hesse برگزار شد. همچنین سفیر ترکیه نیز در این مراسم حضور پیدا کرد. آقای بافیر در سخنانی از ترسی که حمله به این دختر در منطقه ایجاد کرده گفت و مرگ او ناراحت‌کننده‌تر خواند. مراسم تشییع جنازه او به سمت منطقه محل تولد توگچه آلبایراک ادامه پیدا کرد.

مراسم نماز میت او در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم حاضر در مراسم در حال گریه بودند و همزمان هم برف بر سر آنها می‌بارید. صحنه‌های دلخراشی دیده می‌شد؛ پرچم آلمان و ترکیه هر دو کنار تابوت او دیده می‌شد. توگچه که از تبار ترکیه بود این روزها به یک قهرمان ملی در آلمان تبدیل شده است. همانطور که در مراسم تشییع جنازه او تعداد بسیاری عکسش را به سر خود وصل کرده بودند. شرکت‌کنندگان در مراسم گل‌ها و شمع‌هایی را به یاد او در دست داشتند.

تعدادی از دختران جوان که چشمانشان با اشک پر شده بود در این مراسم پارچه نوشتی را در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود: «ما به سرعت آنهایی را که ما را به گریه انداختند فراموش می‌کنیم. ما همیشه آنهایی که ما را شاد کرده‌اند را به یاد خواهیم داشت.»

یوآخیم گاوک رئیس جمهور آلمان نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و شخصیت توگچه را نمونه تفسیر کرده و می‌گوید: این دختر شجاعتی مثال‌زدنی و رفتاری اخلاقی را نشان داده است.

گاوک در نامه‌ای به خانواده توگچه نوشته است که من هم مانند باقی شهروندان از این اتفاق دچار شوک و از این اقدام وحشتناک دچار ترس شده‌ام. ما برای توگچه احترام و قدر بسیاری قائل هستیم.

همچنین یک کمپین در حمایت از توگچه آلبایراک تشکیل شده است که تاکنون بیش از 100 هزار امضا را جمع‌آوری کرده است.

شواهد تایید‌کننده ناامنی برای زنان در دنیایی که به «رواداری» و «تساهل» مشهور شده است روز به روز در حال افزایش است. «مروه الشربینی» یک دختر مسلمان 3 سال پیش در دادگاه رسمی کشور آلمان با 18 ضربه چاقو به شهادت رسید.