به گزارش پارس به نقل از ایسنا، امروز (جمعه) مصادف با صدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست ترکهای عثمانی است که به گفته ارمنستان باعث مرگ 1.5 میلیون ارمنی شد. ترکیه می گوید این حادثه مرگ 500 هزار ارمنی را در پی داشته که اکثر آنها در اثر قحطی و جنگ جان خود را از دست داده اند و در قبال آنها "نسل‌کشی" رخ نداده است.


در همین حال باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا در یک بیانیه محتاطانه به مناسبت صدمین سالگرد این کشتار گفت: ارمنی‌ها توسط امپراطوری عثمانی هدف استرداد و کشتار قرار گرفته و جان خود را از دست دادند. فرهنگ و میراث آنها در سرزمین باستانی شان پاکسازی شد.

اوباما در ادامه این بیانیه خود گفت: در پی خشونت وحشتناکی که باعث درد و رنج همه طرف ها شد،‌ یک و نیم میلیون ارمنی جان باختند. با وجود این کشتار وحشتناک، مردمان آمریکا و ارمنستان با یکدیگر پیوند انسانی مشترک دارند.

با وجود آن که ماه گذشته میلادی گروهی از قانونگذاران آمریکایی با طرح قطعنامه ای از اوباما خواستند که این حادثه را به عنوان "نسل کشی" به رسمیت بشناسد، اما کاخ سفید از نسل کشی خواندن این کشتار خودداری کرده است.

اوباما در سال 2008 زمانی که سناتور بود و برای رسیدن به ریاست جمهوری تلاش میکرد، وعده داده بود تا این کشتار را به عنوان نسل کشی به رسمیت بشناسد.