به گزارش پارس، «سمیر الخطیب» تحلیلگر سیاسی سوریه در گفت‌وگو با فارس در دمشق با اشاره به دخالت‌های ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه در این کشور گفت: ترکیه مستقیما آتش بیار معرکه است ما به خوبی یاد داریم که در جریان حمله به شهر کسب در شمال لاذقیه ارتش ترکیه حامی گروه‌های تروریستی بود که وارد کسب شدند.

وی افزود: ترکیه از آغاز بحران سوریه شریک مستقیم در تجاوز آشکار علیه سوریه است، این کشور نخست، گذرگاه، دوم، حامی، سوم منبع مالی و چهارم مربی و مشاور تروریست‌ها در سوریه است و در مناطق مختلف ترکیه اردوگاه‌های این گروه‌های تروریستی وجود دارد.

تحلیلگر سیاسی سوریه گفت:در ملاقاتی که با برخی از آوارگان شهر ادلب داشتم، یکی از آنها به من گفت که یکی از تانک‌هایی که افراد مسلح را به این شهر آورد پرچم اسرائیلی داشت و این نشان می‌دهد که ترکیه، اسرائیل، عربستان و قطر علیه سوریه هماهنگ بودند و این قضیه بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی با اشاره به حضور نظامیان و حتی عناصر اطلاعاتی ترکیه در زندان‌های سوریه گفت:اتباع ترکیه به اسم جهاد به صفوف گروه‌های تروریستی در سوریه ملحق می‌شدند یا کامیون‌های حامل سلاح به سوریه فرستاده یا به آموزش تروریست و اعزام آن به سوریه اقدام می‌کردند.

الخطیب افزود شهر حلب ، به سبب موقعیت جغرافیایی برای تروریست‎ها مهم است تا بتوانند برای خود تسلیحات فراهم کنند و در این زمینه ترکیه ، عربستان و قطر با گروه‎های تروریستی همکاری راهبردی دارند، شهر حلب زمانی پایتخت تجاری سوریه محسوب می‏‎شد و با توجه به اینکه در نیمه‌راه دریای مدیترانه و رود فرات واقع است، موقعیت سوق‌الجیشی و مهم بازرگانی دارد.

وی افزود: گروه‌های تروریستی در بیش از چهار سال گذشته تلاش فراوانی کردند تا مناطق مهم و راهبردی سوریه را اشغال و در نهایت نظام بشار اسد ، رئیس جمهوری این کشور را سرنگون کنند اما مقاومت و مجاهدت ارتش و ملت سوریه از جمله ساکنان حلب ، امید تروریست‎ها را به یاس تبدیل کرده است.

تحلیلگر سیاسی سوریه درباره شایعه حضور نیروهای حزب الله در یمن گفت:سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله اعلام کرد که هیچ نیروی حزب الله در یمن حضور ندارد، اما حزب الله موضع ملت یمن را تایید می‌کند و آن هم به چند دلیل است، نخست اینکه یمن و به طور مشخص انصار الله رویکرد مقاومت در پیش گرفته‌اند و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که حامی حزب الله و محور مقاومت هستند، دوم اینکه حزب الله معتقد است که قضیه الحوثی‌ها بخش لاینفک محور مقاومت است.

صبر، ذکاوت و درایت ایران در مذاکرات عامل دستیابی به توافق بود
الخطیب درباره تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ بر منطقه به صورت کلی و بر سوریه و یمن به طور خاص گفت: آمریکا در رسیدن به این توافق جدی بود زیرا گزینه دیگری غیر این نداشت، حمله به ایران و پیامدهای آن برای منطقه و جهان فاجعه بار بود، بنابراین آمریکا باید با ایران به توافق می‌رسید تا پرونده هسته ای ایران حل شود و البته نباید فراموش کرد که ایران هم در طول سال‌ها مذاکره با صبر و ذکاوت و درایت در قبال برنامه هسته‌ای خود با غرب تعامل کرد و از آغازین ساعات شروع مذاکره نیز به آنچه که می‌گفت عمل می‌کرد؛ بنابراین برنامه هسته ای ایران تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت زیرا ایران از متحدان اصلی در جبهه مقاومت است و پیشرفت‌های آن در هر زمینه‌ای تاثیرات مثبتی بر اقتدار جبهه مقاومت خواهد داشت.

وی افزود: عربستان در قبال بحران سوریه سردرگم شده و احساس می‌کند که خطوط دفاعی آن شکاف برداشته بنابراین به دنبال دخالت در مسائل کشورهای اطرافش است که ممکن است در آینده به ضررش تمام شود.

تحلیلگر سوری گفت: امروز عربستان احساس شکست بزرگی می‌کند چرا که در نه در عراق، نه سوریه، نه یمن و نه حتی در لیبی به اهداف خود نرسیده است تا پیش از اینها، عربستان اگر برای دیگر کشورها مشکل‌ساز بود و نقشه‌های سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و حتی اسرائیل را پیاده می‎کرد، لو نمی‌داد، اما امروز در منطقه رسوایی بزرگ و واقعی برای خود به بار آورده است.

الخطیب در پایان سخنان خود تاکید کرد: رژیم آل سعود اگر بانی کشتار هزاران شهروند بی‌گناه در عراق، سوریه، قطر و یمن بوده به این خاطر است که موقعیت خود را در داخل عربستان متزلزل می‌بیند همان گونه که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت خطر پیش روی عربستان از داخل این کشور است و به اعتقاد من این پیامی روشن است که غرب هرگز نمی‌پذیرد تفکر تکفیری وهابیت در منطقه رایج شود و تداوم داشته باشد زیرا با سرایت به خارج از منطقه برای همه کشورهای جهان فاجعه به بار خواهد آورد.