به گزارش پارس، سید هاشم بنی هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رفته رفته کاهش وابستگی به درآمد های نفتی در کشور باید کاملا قطع و درآمدها بدون هیچ گریزی در زمینه سرمایه گذاری و توسعه کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه جدا سازی اقتصاد کشور از نفت در همه سطوح و لایه های برنامه ای در کشور پیگیری می شود، گفت:کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت از اصول و سیاست هایی است که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی مورد هدف است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تولید نفت در کشور حدود چهار میلیون بشکه در روز است که در صورت برداشته شدن تحریم ها میزان صادرات به دو برابر فعلی افزایش می یابد.

وی بیان کرد: اما در عین وجود چنین ظرفیتی سیاست اقتصادی کشور بر جداسازی اقتصاد و نفت از یکدیگر می باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بر همین اساس در سیاست های بودجه ای نیز اعتبارات بخش های استخراج، برنامه های فروش و سایر مسائل مربوط به این بخش کاملا تعیین و شفاف شده است.

وی تاکید کرد: در بقیه برنامه ریزی ها و لایحه های قانونی از جمله برنامه ششم توسعه نیز روند جدی کاهش و در نهایت حذف وابستگی به درآمدهای نفتی مورد توجه است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی صرفا باید در امور زیرساختی و سرمایه گذاری ها هزینه شود، بیان کرد: هزینه های کشور باید بر پایه اخذ مالیات و درآمدهای بخش تولید تامین شود .

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته این به این معنا نیست که نفت نفروشیم ضمن اینکه هم اکنون آنقدر وابسته به نفت نیستیم که منافع کشور را به هر قیمتی تحت تاثیر نفت قرار دهیم .

وی افزود: این کاهش وابستگی چشم انداز آینده است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و باید در کلیه سطوح مدیران و مسوولان تحقق این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت نفت برنت که اوایل وقت روز دوشنبه /امروز/ به بیش از 64 دلار در هر بشکه رسیده بود، پس از آنکه علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی گفت، تولید این کشور در ماه آوریل نزدیک رکورد 10 میلیون بشکه در روز آن خواهد بود، کاهش پیدا کرد.