به گزارش پارس به نقل از فارس ؛ براساس اعلام منابع خبری قرار است یک هیئت هندی در هفته جاری به منظور مذاکره با مسئولان ارشد وزارت نفت به ایران سفر کنند.

به گفته رسانه های خارجی، مقاماتی از وزارتخانه های دارایی و نفت هند به همراه مدیران شرکت «ویدش» که بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند است و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگلور، با سفر به ایران با همتایان ایرانی خود دیدار خواهند کرد.

این گزارش حاکی است هند در کنار چین، ترکیه،کره جنوبی و ژاپن مشتریان سنتی نفت خام ایران هستند به طوری که این کشور بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین است، هرچند وارداتش از ایران به علت فشار تحریم های غرب کاهش یافته است.

یکی از مشکلاتی که اخیرا بین ایران و هند ایجاد شده مباحث مربوط به تسویه بدهی این کشور بابت خرید نفت از ایران است به طوری‌که این کشور آسیایی در طول چند سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف تحریم، چالش ها و مشکلات متعددی را برای تسویه پول‌های نفتی ایران به وجود آورده و در نهایت دو کشور در طول دو سال گذشته یک فرمول ارزی برای تسویه مبادلات نفتی بین تهران و دهلی تعریف و اجرایی کرده اند.

از سوی دیگر در حالی در طول دو سال گذشته تاکنون سطح تحریم های نفتی ایران اگر کاهش نیافته باشد، افزایش هم پیدا نکرده که حجم بدهی‌های نفتی هند به ایران در طول چند ماه گذشته تاکنون به صورت غیر طبیعی در حال افزایش است.

اواخر سال ۹۳ بود که وزیر تجارت هند از بدهی ۸.۸ میلیارد دلاری نفتی هندوستان به ایران خبر داده و اعلام کرده است بخشی از این بدهی تاکنون پرداخت شده اما حدود ۵ میلیارد دلار از این بدهی باقی مانده است.

وزیر نفت نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران دلارهای بلوک شده نفتی در چین ندارد، از هند به عنوان یکی از مشتریان بدهکار نفتی ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون حدود چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت ایران در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم آزادسازی خواهد شد.