به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما نتایج نظرسنجی از نظامیان آمریکایی نشان می دهد با وجود صرف این هزینه کلان، روحیه این نظامیان در پایین ترین سطح ممکن است.


ارتش آمریکا به جای یافتن راه هایی برای مقابله با حس بدبینی در میان اعضای رده های مختلف ارتش، تنها معیار خود را درباره خوش بینی و روحیه قوی نظامیان کاهش داده، و با اعمال این تغییر، نتیجه برنامه خود را  «مثبت» می داند.

آماری که سال گذشته در چارچوب «برنامه فراگیر سلامت سرباز و خانواده» از طریق پرسشنامه های اینترنتی جمع آوری شد، نشان می دهد بیش از نیمی از نظامیانی که مورد بررسی قرار گرفتند - 403 هزار و 654  نفر از حدود 770 هزار نظامی  که به این پرسشنامه ها پاسخ دادند- در پرسش هایی که برای ارزیابی میزان خوش بینی نظامیان مطرح شده بود، امتیاز ضعیف کسب کردند. برای مثال از نظامیان خواسته شده بود موافقت یا مخالفت خود را با جملاتی از قبیل « به ندرت روی اتفاق های خوبی که برای رخ می دهد، حساب می کنم» اعلام کنند.

تنها 14 درصد از نظامیان تحت بررسی اعلام کردند که خوب غذا می  خورند و به اندازه کافی استراحت می کنند. این در حالی است که 48 درصد از نظامیان اعلام کردند رضایت چندانی از شغل خود ندارند و چندان به شغل خود متعهد نیستند.

بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند نظامیانی که مشکلات روحی دارند، اغلب به خاطر نگرانی از تغییر دیدگاه همقطارانشان درباره آنها، از درخواست کمک خودداری می کنند.

برنامه روانشناسی ارتش که سال 2009 آغاز شد و سالانه بیش از 50 میلیون دلار هزینه داشت، مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند تقریباً هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این برنامه موجب جلوگیری از بیماری روحی نظامیان شده است. حتی گروهی از کارشناسان متشکل از دانشمندان «آکادمی ملی علوم» و «مؤسسه طب» اعلام کردند این برنامه ممکن است بیش از آنکه موجب تقویت روحیه نظامیان شود، موجب بروز حس منفی در آنها شود و به آنها آسیب وارد کند.

نتایج دیگری که روزنامه یو اس ای تودی به دست آورده است شامل اخبار نگران کننده تری است که نشان می دهد 72 درصد نظامیان آمریکایی از کار خود احساس رضایت نمی کنند، و 40 درصد هم به افسران مافوق و همقطاران خود اعتماد ندارند، یا برای آنها ارزش و احترام قائل نیستند.

اما آیا دستکاری ارتش در این آمار و ارقام، موجب تغییر در زندگی هیچ یک از نظامیانی شده است که ارتش مدعی است برایشان ارزش قائل است، و اینکه آیا کاهش معیار خوش بینی نظامیان موجب نجات جان 135 سرباز وظیفه ای که هر سال، و 22 کهنه سربازی که هر روز خودکشی می کنند، می شود؟